View Single Post
Etter min mening vil hverken Russland eller Ukraina. Begge parter vil være tapende, da mennesker vil bli drept og infrastruktur ødelagt. I en krig er det ingen som vinner - bare folket som taper, på begge sider.

Når det er sagt - så må denne krigen ta slutt ved forhandlingsbordet. Det å sende mer våpen til Ukraina vil ikke hjelpe, men helle mer bensin på bålet. Konflikter løses ikke med våpen i hånd, men ved velvillighet fra begge sider. Begge parter må sette seg ned å snakke.

Videre tror jeg vestlig media er gode på å skape hysteri. Nå har det siden tidenes morgen vært en konflikt mellom øst og vest, så jeg forventer ikke at akkurat media skal bidra til å dempe en konflikt, som har ligget latent der i lange tider.

Jeg tror oppriktig at Russland har sikkerhetsbekymringer som vi i EU må tap på alvor - sett i fra et historisk perspektiv, har Russland to ganger blitt angrepet fra Vesten. Sist gang var det en mann med bart fra nettopp Vesten som angrep Russland. Noe som resultere i et nedbrent land og over 20 millioner mennesker døde. Med slike minner i hodet, tror jeg ingen leder ville ha ønsket NATO i bakgården sin. Det er helt vanlig stormaktspolitikk å opprette en "buffersone" - noe som også USA driver med, jf. Cuba

Oppriktig tror jeg denne krigen kunne ha vært unngått om vi hadde tatt sikkerhetsbekymringene til Russland på alvor. Vi har allerede ekspandert godt nok inn til Øst - Ukraina er ikke nødvendig. Hadde vi satt oss ned og forhandlet en avtale, så kunne hele krigen vært unngått.