View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Overgreps dømte prester vil jo havne i samme register som alle de andre pedofile, trenger de et eget?

Eller var det en fleip på Katolske prester og alle overgreps sakene som har blitt slått opp i media?
Det er lett å sitte igjen med inntrykk av at hele den gjengen der ikke gjør annet en å jage rundt etter altergutter
basert vinklingen media har hatt rundt dette for den har vært ganske skjev, men det stemmer ikke helt.

"Det samlede antallet overgrepssaker som er samlet opp som underlag
for den massive medieomtalen skiller seg ikke statistisk ut fra befolkningen ellers, og det er registrert høyere
forekomst av tilsvarende anklager hos en rekke protestantiske trosretninger samt Jehovas vitner.

I samme periode som hundre katolske prester i USA ble dømt for seksuelle overgrep mot barn ble 6 000 mannlige
idrettstrenere dømt for det samme. Andel katolske prester i USA som er anklaget for seksuelle overgrep mot barn
er halvparten av det man ser i den mannlige befolkningen generelt"


Wikipedia


Tenkte ikke først og fremst på de som "bare" laster ned eksisterende materiale selv om det er galt nok i seg selv det også,
men på de som aktivt oppsøker jenter på nett. Gjerne ganske uskyldig i starten eller under dekka av å skulle være jevnaldrende
og som etter hvert tilbyr penger, gaver o.l. i bytte mot bilder og video eller også at de vil møte de.
Vis hele sitatet...
Problemet med den katolske kirke er jo at dem sendte ut skriv om at overgrepssaker mot barn skulle holdes hemmelig til minst 10 år etter at barnet fylte 18 år. Det var løsningen som en biskop, som senere ble pave, sendte ut. Jeg vil også tro at det i religiøse sekter, og "bare" vanlige religioner, er større sjanse for at overgrep ikke blir meldt. Dette er tross alt gud sin mann og gud er jo definisjonen av "godt".

Ellers er det eksempler i USA på at barn blir satt i pedo-register resten av livet. Hvis en gutt får tilsendt et nakenbilde, uprovosert, av noen i klassen sin, så vil han kunne være i registeret resten av livet, hvis oppdaget. Dette finnes det eksempler på.



(Under ikke ment mot sitatet over)
Ellers er det som nevnt ellers her ikke grunnlag for å si at et register fungerer.
Dem som mener at dette burde være et minimum som straff, bare fordi det "føles riktig", er jo da FOR at barn skal bli voldtatt.
Hvis registeret gjør at færre søker hjelp (det finnes vel undersøkelser på at de færreste som er pedofile (dette er en legning på lik linje med homofili og hetrofili) faktisk begår overgrep. Det er det samme som dem som er i mot disse sexdukkene. HVis det kan bevises å hjelpe med å forhindre overgrep på barn, så burde det jo bli applaudert. Istedet vil man gjøre det forbudt, uansett om det kan virke preventivt.
Så istedet for å faktisk beskytte barn, så er man ute etter å straffe.
Jeg vil heller at færre barn blir voldtatt enn at jeg vil at pedofile skal straffes.
Er du for et register fordi "jeg føler at det er rett" eller "jeg fortjener å vite dette om naboen min", så bryr du deg ikke om barn. Du bryr deg om dine egne følelser.
Hvis det derimot fungerer, så er det jo greit. Hittil er det ikke noe som tyder på det.
Hvis et register øker antall barn som blir voldtatt med 1%, eller i det hele tatt er sannsynlig at det øker (det er ihvertfall ingenting som tyder på at det synker), så er dem som er for et register automatisk for at flere barn skal lide. Alt fordi dem føler seg moralsk overlegne og tenner på at andre folk blir straffa.

Burde vi se på strengere straffer, eller kanskje et register for dem som har begått flere overgrep? Kanskje. Hvis det hjelper. Burde vi tilby hjelp og rehabilitering? Absolutt. Dette burde gjøres med ALLE som er dømt, uansett. Med oppfølging, hvor dem blir fengslet/straffet hvis dem ikke følger det opp.
Burde det være hjelpetelefoner, støttegrupper og gratis hjelp til dem som føler en trang, men som ikke har lyst til å følge trangen? Eller som har tanker dem ikke kan forklare eller bli kvitt? Ja. Alle disse burde bli hørt, få den hjelpa dem føler dem trenger. Dette burde gjøres uten at dem da risiskerer å bli satt i et register, bli uglesett eller få livet ødelagt.

Atheist Experience på Youtube har en innringer som bryter sammen fordi han er pedofil. Han har blitt kasta ut av den religiøse gruppa si, ei dame han "datet" på tidspunktet avskyr han med mer. Alt dette fordi han prøvde å være ærlig med hun om problemene sine.
Hele den praten satte pedofili i et nytt syn for meg og hvordan det å hjelpe disse menneskene til å leve med en legning som aldri kommer til å bli akseptert, er eneste vi kan gjøre.
Tittelen på den praten har lite med hva det faktisk ble snakket om å gjøre (men tittelen er vel grunnen til at jeg trykket på videoen)
https://www.youtube.com/watch?v=SrVy...eistExperience
Edit: Fra 9:40 i videoen
Se den videoen om man vil få et annet inntrykk av pedofile. Det er ikke alle som er monstre.

Problemet i diskusjonen om et register, er at folk bryr seg mer om sine egne følelser enn statistikk eller å hjelpe barn.
Det å beskytte barn er viktigst.
Sist endret av MangeRareTanker; 14. september 2022 kl. 07:43.