View Single Post
Andre enn meg som kommer til å savne BankID på mobil?

Nyhetsartikler påstår at BankID på mobil tar i gjennomsnitt 30 sekunder idag, og at den nye appen i gjennomsnitt tar 10 sekunder. Eh nei?

På BankID på mobil skriver jeg inn fødselsdato og telefonnummer, og en pin kode, altså 6 siffer (av og til hele personnummer), så tlf nr, 8 siffer, og så en pin kode, 4 siffer. De artige ordene kommer som regel 2-3 sekunder etter at jeg har trykket login, og så bruker jeg rett under to sekunder på å fylle disse inn. Etter at jeg har trykket login tar dette samlet sett laaaangt under 10 sekunder.

Kontra BankID appen: fullt fødselsnummer, trykke på login notifikasjon, se på at appen spinner litt, "er dette deg? Ja", trykke inn PIN-kode, vente på godkjenne, trykke tilbake til tidligere login, vente på at siden oppdaterer seg, fylle inn alfanumerisk passord med spesialtegn og store/små bokstaver, og trykke login igjen. For noe mas!

Det er ikke det at den nye løsningen er ubrukelig, men personlig så bytter jeg telefon eller må nullstille den ofte nok til at jeg faktisk må forvente å måtte forholde meg til bankbrikke igjen. Slik det er nå, så har jeg aldri trengt å være redd for at BankIDen min er utilgjengelig, da den er bundet til samme sim kort som jeg har hatt i alle år. Hvis telefonen min må nullstilles, eller om jeg må bytte telefon er det ut og inn med sim kort og voila..

Forrige gang jeg måtte bruker bankbrikken.var den selvfølgelig ikke synkronisert lengre, måtte ringe bank å bestille ny....

Vel verdt å merke også at når jeg er utenfor EU så slipper jeg å være redd for å måtte slå på roaming, da BankID på mobil ikke bruker mobildata...

Litt rotete rant her, men poenget er, hvorfor kan ikke BankID bare forsette med begge deler? Det er så sykt mye bedre å ha redundante innloggingsmuligheter som -ikke- er en bitteliten dingseboms med batteri som må byttes ut jevnmessig. Her er det faktisk et miljøargument også!


Mvh sur BankID på mobil-liker.

Tilleggspoeng her er at både mobiltelefoner og bankbrikker går i stykker, og det er ikke noe sim kort gjør av seg selv.


Den eneste måten BankID på mobil svikter på er hvis sim kortet termineres eller hvis telefonen fysisk mistes/blir stjålet, med andre ord, kun i situasjoner som går under eget ansvar.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 10. august 2022 kl. 09:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.