View Single Post
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Selv om man ikke er blant de tyngste rusmisbrukere, så kan man likevel klassifiseres som syk når man daglig sniffer og dropper amfetamin. Da er det jo bedre å henvise en slik person til helsevesen enn å bidra til at vedkommende f.eks. mister jobben og får begrensede muligheter pga. rulleblad? Tror ikke du er uenig med meg der altså, bare nevner det. Også må vi jo ta i betraktning at den gruppen av rusmisbrukere som klarer å opprettholde fasaden er den største gruppen. Det er viktig og bra at de med større problemer nå får slippe en liten del av de unødvendige lidelsene de blir utsatt for, men det er litt snålt å kalle det for "århundres største sosialpolitiske reform" når den ikke beskytter det overveldende flertallet av rusbrukere i landet fra å få livet lagt i grus.

Det å oppbevare en hekto med amfetamin når en har en 0,3-0,5 g daglig forbruk er ikke så usannsynlig egentlig. Man sparer bra mye penger på å kjøpe en hekto fremfor 5ere, og slipper å oppsøke dealere oftere enn nødvendig. At ikke retten vil tro på det er jo sannsynligvis realiteten, men retten kan suge på en laks hvis de skal være så trangsynte. Så lenge en person selv ønsker å kjøpe en større mengde med dop for lovlig tjente penger og pakker alt i egen kropp uten å plage en sjel, så bør en sånn person få være i fred fra forfølgelse.

Kan det gjøre etterforskning av salg mer vanskelig? Sure, men det bør ikke være lett å dømme noen for salg bare ut ifra mengde rusmidler en besitter. Gjerne etterforsk og finn kommunikasjon eller andre bevis som indikerer salg.
Vis hele sitatet...
Nei vi er ikke så uenige om essensen her tror jeg , bortsett fra at du ga uttrykk for å syntes at dommen ikke hadde noe å si bare fordi den ikke ville ha noe å si for deg personlig, som ut fra det du beskriver ikke tilhører den gruppen som blir sett på som de tyngste rusavhengige.

Jeg er opptatt av de vanskeligstilte i samfunnet og selvom det her ikke hadde hjulpet meg personlig heller, så er det tusenvis av tunge narkomane nå, den gruppa som allerede er blandt de mest diskriminerte og undertrykte i landet, som kan puste lettet ut og slippe å betale bot med penger de ikke har og har store problemer med å oppdrive lovlig, og slippe å bli kasta i kasjotten og overlatt som en løshund ingen bryr seg om tross alvorlige abstinenser som trenger helsehjelp. Sosialpolitikk skal forbedre befolkningens levekår og gi bedre tilgang til blandt annet helsehjelp.

Det med å få straffefritak for flere tusen doser amfetamin blir også veldig søkt. I praksis ville det kunne føre til fri distribusjon og smugling. Folk som selger og sitter på de mengdene er stort sett smarte nok til å ikke legge igjen digitale spor på salg så da skulle alle slippe unna med å hevde eget bruk. Da kunne man like gjerne legalisert alle rusmidler og alle mengder, og personlig tror jeg ikke det er det som er best for samfunnet. Ja, kvantumsrabatt lønner seg for storforbrukere, men det er ikke vanlig at en amfetaminavhengig har stoff til eget bruk med gateverdi på opp til 70-80.000 eller en stoner har 10kg hasj i kjellern til mange hundretusen som han piller en femmer av i ny og ne for å slippe å kjøpe seg hasj de neste åra
Så det der blei bare søkt.

Selvom ikke det her hjelper meg personlig en dritt så er det utvilsomt fremgang. Mye har skjedd i ruspolitikken på bare et år.

Vi har en riksadvokat som meldte seg ut av Norsk Nakrotikapolitiforening i protest når det ble kjent hvordan ståsted de hadde i forhold til rusreformen og hvordan de praktiserte med rolleblandinger, vi har fem partier som stadig fortsetter å pushe på regjeringen til å ta rusreformen opp til ny vurdering, nye undersøkelser har avdekket systematiske feil og ulovlig ransaking fra politiet i mindre narkotikasaker, en alvorlig sak som fikk mye fokus så sent som nå i mars og som førte til at Riksadvokaten også startet granskning om praktiseringen hos alle landets statsadvokater.
Politiets ruspolitikk problem og praktisering har fått mye fokus det siste året, og som Dagbladet skriver i sin leder: "Sakte, men sikkert er det i ferd med komme et oppgjør. Norsk samfunnsdebatt har for lengst forlatt sporet hvor forfølgelse og fordømmelse var den normale holdningen til rusproblematikk og narkotikabruk. Det er gradvis blitt erstattet av en kunnskapsbasert tilnærming. "

Sakte, men sikkert. Og ganske plutselig falt denne dommen. Og sakte, men sikkert fikk rusreformen seg et spark i ræva så vi kan forvente at mer vil skje i fremtiden.
I mellomtiden kan vi alle bidra til den politiske debatten og engasjere oss i partier som pusher på å få gjennom hele rusreformen. I mine øyne er all fremgang god fremgang.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I praksis frykter eg du har rett. Politiet vil gjere det dei kan for å plage gruppa. Men politiet burde ta hintet frå HR, og enkelt og greit slutte å anmelde slike tilfeller. Det er bortkasta ressurser. Det er uansett ikkje ei gruppe som kjem til å søke sikkerhetsklarering med det første.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det som har skjedd i ruspolitikken det siste året vil føre til at politiet slutter å plage den gruppa. Nå har politiet blitt granska og avdekka at har drevet med ulovlige ransakinger for brukerdoser i årevis, og riksadvokaten har gitt streng beskjed om at det må ta slutt. Det er en helt tydelig holdningsendring rundt narkotikapolitikk som har skjedd. Mye grums som har fått holde på uten kritikk har kommet frem og får masse kritikk nå i takt med mer kunnskapsbasert tilnærming, og nå når politiet også vet at saken ikke fører noen vei og bare skaper unødvendig merarbeid vil jeg tro det er starten på å nedprioritere å forfølge den gruppa med mest vanskeligstilte, da typisk de gatenarkomane og kjenningene som sitter hjemme å tar seg noen striper i helgene. Hvis ikke så blir det jo et politisk spørsmål som garantert vil komme opp om hvor mye ressurser politiet skal bruke på hvilke områder og saker, og hvordan man skal omprioritere praksis for å bruke budsjettet på en mer samfunnsnyttig måte. Akuratt med det der er det mange ting som kan og bør endres.
Sist endret av celtseus; 10. april 2022 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.