View Single Post
Sitat av smetti Vis innlegg
Så om man vil ha påtaleunnlatelse for canna er det bare å gå rundt med fem gram cola i trusa mens man røyker en joint?
Vis hele sitatet...
Cannabis er ikke avkriminalisert nei.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
LOL. La oss si man er avhengig av amfetamin, men jobber, tjener egne penger og har dermed råd til å handle en hekto med god amfetamin for å få kvantumsrabatt og ha en sikrere tilgang (selvsagt uten å selge noe av det). Da er man, ifølge denne rettsavgjørelsen, for ressurssterk til å være syk og bli henvist til helsevesen? Myndighetene sier liksom - "Åja, du har tilsynelatende et greit liv utenom ditt bruk av amfetamin, la oss fucke deg over og omvandle deg til en ordentlig narkoman".
Vis hele sitatet...
Hvis man klarer å opprettholde en normal livsstil og ordinære arbeidsplikter vil man nok ikke regnes som blandt de tyngste rusmisbrukerne nei. Jeg oppfatter at det er sånn ca der definisjonen på grensa går i denne omgang*. Dessuten vil det i eksempelet du nevner være liten til ingen sannsynlighet for at retten vil tro på en forklaring om at oppbevaring av 100 gram amfetamin (mange tusen enkeltdoser) er til eget bruk. Oppbevaring av den mengden regnes som grov narkotikaovertredelse og jeg skjønner ikke hvordan du tenker hvis du mener at alle som blir tatt med den mengden skulle sluppet straff ved å påstå det er til eget bruk. Hvis vi sammenligner med hasj er det logisk at noen med like mange tusen brukerdoser og rundt regna nærmere 10 kg hasj også slipper unna med å si det er til eget bruk? Det hadde sikkert vært digg for alle det gjaldt å slippe de åra i fengsel, men det er ikke fri pushing og oppbevaring som er formålet med rusreformen.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det er jo rullebladet som er problemet. Jeg tar glatt både bot og til og med et lite opphold i fengsel fremfor rulleblad. I praksis - lite å juble over.
Vis hele sitatet...
Ok, hvis det er sånn du ser på det. Personlig er jeg glad for politikk som ivaretar samfunnets svakeste så jeg jubler for alle de vanskeligstilte rusavhengige som ikke er like privilegerte som deg til å glatt ta bot eller fengsel.

Denne dommen ivaretar spesielt den store gruppen av hjemløse og/eller fattige narkomane, de som ikke har sjans i havet til å få betalt ei bot uten å gjøre vinningskriminalitet eller havne i dypere gjeld og få en enda verre livssituasjon som følge av det, og de som blir sykere av å sone i fengsel med abstinenser og null tilgang på nedtrappingshjelp og kompetent rusoppfølging.
Det fins riktig nok paragraf 12 soning som et alternativ der man kan søke om å få sone straffen sin på behandlingsinstitusjon men langt fra mange nok av de som har trengt det har fått lov til det.

*Den grensa om hvem som defineres som tunge rusavhengige og ikke er et politisk spørsmål som er tatt opp av flere partier, og som vil fortsette å bli behandlet politisk. I denne omgang har Høyesterett tatt en beslutning uavhengig av politikernes beslutning og trege saksbehandling, en historisk endring av norsk rettspraksis og uansett hvordan man ser det er det et godt steg i riktig retning for norsk narkotikapolitikk!

Forøvrig kan man lese Høyesteretts uttalelse om dommen og om likhetsprinsippet her.
Sist endret av celtseus; 10. april 2022 kl. 01:44.