View Single Post
Etter å ha betalt på andres lån i mangfoldige år har nå tiden kommet for å kjøpe noe selv. Det er selvsagt viktig å få oversikt over utgiftene dette medfører. Planen er å ta opp ett lån. Har i dag gjeldsordning og det er ikke veldig stort rom å gå på økonomisk. Det viktigste her er at en får med seg alt og forstår seg på ting.

Ja, så er det det en ikke forstår seg på. Lånet, vedlikehold, kommunale utgifter og alt det der er greit. Det som jeg tenker på er mer ting som formueskatt, ligningsverdi og skattefradrag. Hvis det er noen som har lyst til å forklare en eller flere av de så ønsker jeg de hjertelig velkommen Det jeg er mest nysgjerrig på er ligningsverdi og hvordan det fungerer.

Det jeg egentlig lurer på er om disse tingene utenom selve lånet kommer til å bli en utgift totalt sett? Derfor jeg også tok med skattefradrag, med tanke på totalen. Dette basert på ett "normalt" huslån. Når en ikke vet hvordan det fungerer kan det virke litt innviklet og det er derfor jeg spør her, i tillegg til at jeg på egenhånd prøver å skjønne meg på det selvfølgelig. Er ikke lett når en aldri har vært borti det før, men dette skal jeg til bunns før eller senere.

Når jeg skrev dette her leste jeg samtidig litt på nettet om formueskatt. Er det slik å forstå at en kun får dette hvis en har formue og at en ikke får det når en har ett lån/gjeld?