View Single Post
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Men er det så stor forskjell på Canon EF 28mm f/1.8 som jeg har fra før, og Samyang 24mm F1.4, til at det er verdt det? Jeg ser meg kanskje blind på de to åpenbare tallene (brennvidde og blenderåpning) som er ganske like.
Vis hele sitatet...
Jeg ville sagt at dette ligget mest i dine hender - Samyangen gir skarpere bilder, men du må steppe opp til f/2+ (den går rett fra 1.4 til 2.0)
for å få skarpeste bildet. Dette objektivet er også litt merkelig når det kommer til lukkertider og blenderåpning - objektivet oppfører seg som et f 1.8 objektiv når den er stilt inn på 1.4 (den bruker like lang tid til å ta bildet på 1.4 som det andre objektiver gjør på 1.8), noe som er litt spesielt.

Jeg var også veldig interessert i dette objektivet, så jeg leste meg skikkelig opp på det også for å være på den sikre siden.

Flere anmeldelser snakker om at Samyang gir skarpere hjørner i bildet på f/1.4-2 enn andre objektiver,
men er noe svakere i senter (sammenliknet med Canon og Zeiss 25mm).

Dette har litt konsekvenser for blenderåpningen til Samyang:
Egentlig blender: f/1.4 - f/1.6 - f/2.0 - f/2.5 - f/4.0 - f/7.2
Samyang 24mm: f/1.4 - f/2.0 - f/2.8 - f/4.0 - f/5.6 - f/8.0

På grunn av dette er det en del som spør seg om dette faktisk er et 1.4 objektiv, eller om
det burde være reklamert som et 1.8..
*kilde http://www.lenstip.com/330.11-Lens_r...C_Summary.html

Spørsmålet blir vel da om du er villig til å betale 5600 kroner (du kan få japanfoto til å matche scandinavian foto sine priser) for et objektiv som gjør samme jobben som canon, bare litt bedre så fort du kommer over en viss blenderåpning?

Personlig ville jeg sett etter alternativer, sammenliknet pris og bruksområdet. Jeg merket selv at jeg var veldig begeistret over f/1.4, men man burde ikke se seg blind på det heller.

Alt i alt - et bra objektiv, men ikke et 1.4 objektiv. Mye nærmere 1.8