View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
For å fjerne en vond visdomstann, med hensikt å gi en mest mulig smertefri tilværelse, må tannlegen ofte påføre mer smerte i en kort periode for å få den totale smerten til å gå ned på sikt. Det gjør ikke tannlegen til en hykler.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men når hele narkotikaindustrien er en eneste stor hydra der politiet med slike operasjoner egentlig bare fasiliterer at en ny person blir kingpin, så holder ikke analogien med at smerten blir borte. I din analogien ville da tannlegen fjernet den vonde tanna, for så å finne en ny og fjerne alle tennene til han satt der uten tenner. Uten å ha fjernet smerten. Er det noe vi bør ha lært fra USA og narkotikapolitikk generelt, så er det at å fjerne kriminelle ikke fjerner marked og etterspørsel på sikt. Det er en fordel at politiet forholder seg til realiteter og verden slik den er, fremfor å tro at en idealistisk tilnærming hjelper å minimere et problem, når det bare skitner til deres hender og utretter ingenting.

Som jeg også påpekte, denne logikken med å hjelpe kriminelle å begå slike handlinger er kun akseptert i narkotikakriminalitet, jeg tok to raske eksempler over. Hvorfor den er det, når all empiri tilsier at man pisser i buksa for å holde seg varm, går meg hus forbi.