View Single Post
Sitat av Nichotin Vis innlegg
I all den tid det fremdeles er etterspørsel i Norge etter hasj, så vil det at politiet reduserer tilgjengeligheten føre til at prisene øker. Og når prisene øker blir det mer lukrativt å drive med det, noe som igjen vil øke tilbudet. Det er jo ikke akkurat mangel på aktører, eller fattige stakkarer som er villige til å ta risikoen ved å smugle.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg. Jeg tror også at hvis politiet rent hypotetisk skulle klare å hindre 100% av all innførsel av narkotika til Norge så ville det heller føre til en oppblomstring av nasjonal narkotikaproduksjon. Bare se på de asiatiske landene hvor import av narkotika medfører en reell fare for dødsstraff. Det hindrer ikke folk i å smugle. Men dette er heller symptomer på en feilslått politikk i mine øyne.

Men, når politiet tross alt er pålagt å håndheve dagens lovgivning så ville det vært svært kritikkverdig hvis de ikke gjorde nettopp det innenfor de rammene til grl., EMK, og strl. setter. Og spesielt kritikkverdig ville det vært hvis de bevisst valgte å ikke håndheve lovgivning som har nær-universal rettspolitisk oppslutning i de folkevalgte organer, kun på bakgrunn av egne vurderinger om lovens egnethet i et større, politisk perspektiv.