View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg vil tro det er heller motsatt, Ebola er ikke på langt nær like farlig som media får det til å virke som. Spesielt ikke i vestlige kulturer. I fattige land, med høy befolkningstetthet, dårlige sykehus og hygene - sammen med ingen rutiner for håndtering av slike epedimier så er det derimot et problem.

Og nei, det kan ikke smitte via luft. At det skal kunne endre seg til å kunne smitte på denne måten krever så utrolig mange forskjellige mutasjoner som alle må være helt riktige, som i sammen kan skape denne nye måten å smitte på. Det er ikke umulig at det skjer, men sansynligheten er så liten at det absolutt ikke er grunn til å være beskymret for det.
Vis hele sitatet...
Jo flere som blir syke, jo fortere og mer sannsynlig vil det skje en mutasjon som potensielt kan gjøre viruset farligere. Ebola består av en RNA-basert tråd, og har derfor en svært høy mutasjonsfrekvens, dvs. at dette viruset mye oftere gjennomgår en mutasjon. Til sammenligning så er f.eks. kopper, som også er en ganske farlig virussykdom, DNA-basert, og hadde veldig vanskelig for å mutere seg, noe som gjorde at denne ikke gikk ut av kontroll. Ebola derimot, er noe jeg gjerne ser for meg kan gå fullstendig av hengslene...