View Single Post
Svanemerket
caperno's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det var en ganske kort twitterkommentar til et program jeg ikke har sett. Har du et mer utfyllende eksempel på alle disse som mener at livsstilsendringer og aktivitet er negativt? At Linnea Myhre er en som ikke har peiling er jeg forresten uenig i, hun har hatt spiseforstyrrelser siden tenårene.
Vis hele sitatet...
Det var jo en god del skriverier om dette både i tradisjonelle og sosiale medier. Gidder ikke lete frem spesifikke eksempler, men man kunne kanskje startet i tråden hennes. Dette dreier seg egentlig om holdninger. Folk som snakker om slanking blir ofte urettmessig kritisert nettopp fordi de snakker om slanking.

Linnea Myhre kunne vel ikke ha så veldig peiling på hva hun snakket om ut i fra hvor lite hun så av serien? Les gjerne hva deltakerne selv erfarte. I tillegg så tar hun jo veldig feil hvis hun virkelig mener at slanking ikke fungerer. Klart det ikke vil fungere for alle, men da er det greit å moderere ordene sine litt. Hun snakker vel ikke for alle?

Så gjennom hele twittertråden hennes nå. Hun skriver ikke at hun er "imot livsstilsendring og aktivitet". Hun kritiserer, som meg, det ensidige fokuset på vekt og midjemål i stedet for helse og livskvalitet. Hun påstår også at å ha et tidsperspektiv på 16 uker der man bytter ut sunn mat med piller, shakes og shots og måler inntaket i gram faktisk ikke ikke er livsstilsendring, men ekstremslanking.
Er du veldig uenig i det?
Vis hele sitatet...
Å måle inntaket i gram er det jo ingenting uvanlig eller skadelig med? Midjemål og vekt er en naturlig del av vektnedgang eller vektøkning. Man trenger selvsagt ikke å måle eller veie; det får være opp til alle og enhver. For de fleste så holder det sikkert med de endringene man selv klarer å se eller føle. Jeg er ikke overrasket over at dette får plass i et slankeprogram.

Jeg hadde vært enig hvis det hadde vært et dårlig opplegg, men dietten er satt sammen av fagfolk. Det er ingenting farlig med den, men ja, det er en ekstrem diett, noe som også presiseres i programmet. Det er ikke meningen å følge den over lengre tid. De spiser sunn og ernæringsrik mat, og supplerer med proteinpulver. Piller får de ikke (lol?), ingefærshots burde ikke gå ann å reagere på. Blir som å kritisere at de drakk juice. Igjen: Myhre så ikke mye av serien før kritikken kom.

Dette viser jo at du ikke forstår kritikken du kritiserer. Slanking er ikke synonymt med livsstilsendring. Slanking handler om å bli tynnere. Livsstilsendring handler om å forandre måten man lever på og hvirdan msn tar vare på helsa i et lengre og videre perspektiv. Å spise pulver i 16 uker er ikke en livsstilsendring, og veldig mye tyder på at det i tillegg til å være skadelig på andre måter, også på lengre sikt er kontraproduktivt for det snevre vektmålet det liksom skulle hjelpe deg å nå. Mulig det høres demotiverende ut for deg, men jeg tenker det er bra å bli demotivert fra å prøve noe som er skadelig for deg og heller motivert til noe som faktisk hjelper.
Vis hele sitatet...
Neida, de er ikke synonymer, men slanking er gjerne en vei til en livsstilsendring. Skjønner ikke hvordan noen kan mene noe annet. Er det ordet "slanking" som er problemet?

Proteinpulver er ikke et slankepulver... Det er proteiner fra kumelk. Jeg bruker det daglig, da det er en effektiv økonomisk og rask måte å få i meg nok proteiner. Hadde forstått det om et kosthold med slankepulver hadde blitt kritisert. Slikt fungerer ytterst sjeldent.

Dette er ikke demotiverende for meg, jeg vet godt hva jeg snakker om. Du må gjerne mene at jeg ikke forstår kritikken jeg kritiserer, men du har egentlig understreket poenget mitt. Jeg nevnte 'holdninger' tidligere. Du har sterke meninger og støtter Myhre i sine uttalelser. Men så har jo ikke du heller sett serien. Er det kanskje mulig at det er du som ikke skjønner hva du kritiserer? Jeg har ingen problemer med å si at jeg har gjennomgått en livsstilsendring ved å slanke meg, og det burde ingen andre heller ha. Slanking er ikke synonymt med negativitet.