View Single Post
Veldig mange av de som sier det er så lett å gå ned i vekt "det er bare å spise færre kalorier enn du forbrenner" er ofte se samme som aldri har kjent på hvordan det er faktisk gjøre en en slik livsstilendring - og hvor lett det er å faktisk ikke få det til på sikt. Hadde det vært så enkelt som enkelte vil ha det til hadde ikke så mange hatt problemer med overvekt. Fordi "alle" vet at det bare er å spise færre kalorier. Men det å gjøre det i praksis er faktisk ikke like lett for alle - og det er det mange ulike grunner til.

Eksempelvis har jeg ofte hørt slanke venner si at de ikke kunne klart å spise en hel sjokoladeplate eller en hel pose potetgull. Men for meg er det så enkelt at om jeg har en åpen pose chips og en sjokoladeplate forran meg når jeg ser TV er begge tomme før jeg rekker å tenke meg om. Og etterpå så angrer man og vet det dumt - og man hadde ikke tenkt å spise så mye. Jeg kan rett og slett ikke ha slike ting forran man når jeg sitter og ser TV fordi da blir det spist opp selv om jeg kanskje bare hadde planlagt å spise litt.

Så mitt viktigste tiltak for å holde vekta er at jeg nå forsyner meg av den mengden jeg tenker å spise og har det i en bolle på bordet. Fordi da spiser jeg bare til den er tom.

Så når folk sier det er "bare å spise mindre", så blir jeg litt oppgitt. Fordi for meg, og mange andre, er ikke det "bare". Det er en konstant kamp hele dagen, hver dag. Hvor den rasjonelle delen av meg vet jeg ikke burde passe på hva jeg spiser, mens den irrasjonelle delen fort tenker "det hadde vært godt med noe snacks nå". Og det holder at den rasjonelle delen tar seg en kort pause så kan man ha spist noe som gjør at du er i kalorioverskudd den dagen. Og for min del tok det lang tid før det gikk over fra å være en konstant kamp til å faktisk være en varig endring.

Selvfølgelig er det noen som driver fullstendig ansvarsfraskrivelse og nesten ikke går med på at overvekt er et helseproblem. Disse er cjer e høylytte i media. Men de fleste som er overvektige er nok fullt klart over at det er en helserisiko - og om ikke annet tror jeg mange skulle ønsket de klarte å gå ned i vekt bare for å se litt bedre ut og føle seg bedre. Men det å endre kostholdsvaner er faktisk ganske vanskelig for en mange. Spesielt siden det er noe du må gjøre over lang en tid.
Sist endret av etse; 25. mai 2022 kl. 12:41.