View Single Post
Mange faktorer. Toleransen og IQen til de som er innvolvert, er de på dop, sjalusi. Er så mye som kan ha en innvirkning for og i mot. Greien er at i gjengmiljøer så har man lett tilgang til våpen. Så det jeg tipper skjer, er at der 9/10 konflikter løses naturlig over tid hos "normale folk", så er sjansen mye høyere i et kriminelt miljø at noe går bad.

Ting som høyt ego, ære, ta seg selv selv-høytidelig og alt det macho "alpha male" pisset er helt latterlig. Men dessverre er dette "primal" brain culture greiene faktisk relevant i gjengkultur, fordi at om man "lar ting gå" der blir det sikkert oppfattet som svakhet - noen som kan utnyttes. Så vold er mer nødvendig som et forsvar so to speak.

Jeg har Asperger syndrom og er på autisme spektrumet og har noe veldig likt det som kalles psykopatisk fryktløshet. At fight and flight instinktet bare blir "stand your ground or fight" og ingen flight. Ble ranet en gang på gran canaria med kniv. Raneren tok kniven tett inn mot halsen min og ville ha lommeboken min. Jeg bare så ham kaldt i øynene og sa spøkefult "I'm so poor if you rob me you'll end up in minus" og smilte som en idiot. Da slapp han meg og stakk men kunne endt badly. Grunnen til at jeg bringer dette opp, er at i gjengmiljø, med dop, lav intelligens og hele den "downthrodden" kulturen - så betyr faktisk alt det macho pisset noe. Å vise svakhet er en mye større greie, så man ender opp med en skikkelig eat or get eaten kultur der det skal være høye stakes på alt.

Om noen lett erter deg på en fest og du er en oppegående student blandt oppegående folk, er det ikke noe man gir en tanke. Men ert noen lett i et gjengmiljø og personen kan lett tolke det som at du er respektløs og svertet ham og derfor må du blø.


Har ikke vært noe særlig innvolvert blandt kriminelle men hatt noen bekjente og møtt et par i det miljøet der. Det som skal sies - er at de fleste man møter der... var ihvertfall slik i mitt tilfelle. Virker som og er for det meste helt vanlige folk du ikke ville trodd var innvolvert i "sånne greier". Problemet er at undertonene i kroppspråk og tale i minste detalj, blir overtolket og som oftest mot det negative.

Sikkert mye mer hardcore borti Oslo though. Glad jeg ikke bor der.