View Single Post
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Mange problemstillinger med overvekt, størst er at vi vet for lite om det. Kalori inn- Kalori ut er det eneste vi vet fungerer, men det har også vist seg at de som er overvektige har en mye kraftigere sultfølelse enn andre.
Vis hele sitatet...
En av antakelsene på dette er at sultfølelsen er hormonelt betinget fra mage/tarm, men det er jo fortsatt alltid i bunn ett regnestykke på kalorier inn vs ut som avgjør vektvariasjoner.

Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Hos de fleste overvektige er sultfølelsen ganske ekstrem, og forsvinner desverre ikke. Man får abstinenser hvis man går på diett og det er jo ikke mulig å kutte spising helt, så sprekken er foran ansiket ditt hele tiden. De gangene jeg har gått inn for å gå ned i vekt har vært helvete. Konstante tanker om maten jeg ikke skal spise, selv om jeg ikke spiser det når jeg ikke er på diett, irritasjon, hodepine, magesmerter...
Vis hele sitatet...
Her får du nok medhold av enhver klinikker som jobber med folk som bedriver vektreduksjon - ikke bare er det vanskelig å gå ned i vekt, men den reelle utfordringen er å holde vekten nede da en nærmest må gå være sulten og var på hva en spiser resten av livet.

Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Å gå på diett etter diett er også veldig farlig
Vis hele sitatet...
En ekstrem generalisering som derfor blir feil. Ja, det er såkalte "dietter" utformet av personer med påstått peiling på kosthold og fysiologi om er direkte farlig og usunne, men de fleste aksepterte dietter innenfor ernæringsfysiologi er lagt fra farlige.


Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
og de fleste eksperter jeg har vært borti sier at hvis man er litt overvektig er det bedre å holde vekta der enn å gå ned til "Idealvekten". Idealvekten er basert etter BMI, som er en grusomt feilaktig måling.
Vis hele sitatet...
Det er lite problemer å være noen kg for mye, hvis en ellers er i grei form samt har et variert og sunt kosthold. En ser en U-formet kurve over helsekonsekvenser ved ulik BMI - hvorav U-kurven er på bunn ved normal BMI, og topper da som ekstremt under- og overvektig.

BMI er på befolkningsbasis en helt fin metodikk for å speile vekt.
Hvorfor mener du denne er feilaktig? Den eneste gruppen hvor BMI kan forkastes som jeg kan komme på, er hos de som er særlig godt trente og derfor har mye muskler. Hvorfor skulle da BMI være feilaktig for den "normale" nordmann?


Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Det er også bevist at når man først har gått ned i vekt må man spise langt mindre enn vanlig (for hvermannsen) resten av livet, da kroppen alltid prøver å komme tilbake til maksvekten. Dette er en av grunnene til at andelen mennesker som holder vekttapet nede er ca 0%
Vis hele sitatet...
Det en ser er ett tap av hvilemetabolisme en ikke kan forklare. Ola Nordmann spiser 2000 kalorier om dagen, og holder vekta på 100kg stabilt. Slanker han seg til 50kg er ikke behovet hans for kalorier halvert til 1000, men snarere ett sted rundt 600-800 kalorier om dagen - og dette "ekstra" gapet kommer fra hvilemetabolismen hans, og kan ikke alene forklares i andre faktorer som varme, bevegelse, energi brukt til fordøyelse etc.

Det er nettopp derfor det særlig for folk som ønsker å gå ned i vekt (og holde vekta) at en av de få ting en ser virkelig hjelper gruppen til dette, er styrketrening hvor en da opprettholder en høyere hvilemetabolisme med mer muskulatur.


Sitat av fryatt Vis innlegg
Feite blir gjort narr av. Folk bør vite at veldig mange ikke greier å slanke seg. Det kan komme av medisiner som har som bivirkning at man går opp i vekt. Det er blitt et hysteri om at vi må være slanke og spise sunt. Folk må få gjøre som de vil, og mange trives med å være feit.
Og bli gjort narr av daglig gjør noe med selvfølelsen til disse menneskene. Vær stolt av din kropp.
Vis hele sitatet...
Nå er det mulig vi har forskjellig oppfatning av hva vi legger i ordet stolt, men jeg vil nå påstå at en har ingen grunn til å være stolt av sin egen kropp, om ikke denne er formet etter egen vilje. I min ordbok er det å være stolt av noe reservert det en har aktiv jobbet mot og oppnådd, eksempelvis spart penger til å kjøpe leilighet, ferdigheter oppnådd etter trening og øvelse etc. En må dog gjerne være tilfreds eller fornøyd med kroppsfasongen sin, uavhengig av hva denne er.