View Single Post
Sitat av OnklD Vis innlegg
Bare for å sitere linken din:



I det uthevede feltet kommer den setningen som har noe å si for denne diskusjonen, jeg går ut ifra at det her er snakk om å laste ned i private hjem, ikke flyplasser, internettkafeer e.l., og da ser jeg ikke helt problemet med at Kripos vil ha datalagring på "hotspots" ettersom mitt åpne nett ikke er et slikt hotspot, heller bare en privatperson som unngår å beskytte seg fra "nettyver".

Selvfølgelig kan de strekke den videre, men per nå ser det ikke slik ut.
Vis hele sitatet...
Joda, det er rett nok det. Nå kan man selvsagt argumentere for at hvis de får det slik så kommer løsningen til å bli utvidet til å gjelde private nett også. Eller man kan si at folk som er såpass ubemidlede at de er avhengige av f.eks biblioteket blir fratatt muligheten til å være anonyme, og at forslaget i såfall diskriminerer etter inntekt. I sin nåværende form hindrer det deg imidlertid ikke i å ha et åpent nett. Eller...?

La oss drodle litt! I en av de første postene kom Turbolego med noen artige lenker om å lage åpent nett over hele USA. Dette ville være basert på initiativ fra privatåersoner, men likevel ulovlig etter Kripos' definisjoner da det opplagt ikke er privat. Sant å si mistenker jeg at snuten vil modifisere definisjonen av ordet "privat" til å passe sine formål. Bor du alene ute i gokk, så er det sannsynligvis bare du som bruker nettet ditt, så da kan de ta deg selv om det er privat. Og er det et åpent nett på Grønland i Oslo, så tror jeg ikke de vil se på det som privat. Vi får se. Spekualsjoner, synsing og magefølelse fra min side.

Jeg skal imidlertid vedgå at etter en rimelig tolkning av ordlyden, og under forutsetning av at forslaget ikke endres eller definisjonene justeres, så ønsker ikke Kripos å forby privatpersoner å ha åpent nett.
Ennå.