View Single Post
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg synes at det er merkelig liten respons i denne tråden ,i forhold til tema, til freak å være.
Vis hele sitatet...
Det er bare for mange ting som skal klaffe før man blir dømt, og altfor mange variabler og gråsoner i bildet til at jeg er bekymret.

For det første så har amerikanske rettighetshavere gjort dette i lang tid allerede, og har du lastet ned noe halvveis populært fra en åpen tracker så har ISPen din sannsynligvis mottatt flere klager allerede. De mottar derimot såpass mange klager at du ikke mottar noe før du har fått en betydelig andel av dem.

For det andre, så er det veldig vanskelig å skaffe til veie data og bevise at en viss person har begått lovbrudd. For å forstå dette er det viktig å forstå hvordan torrents fungerer:

Når du laster ned en torrent (eller importerer en magnet-link) så følger det med en liste over filer, trackere og tillatte delingsmetoder.

Trackeren holder styr på hvem som deltar i torrenten, og kan servere deg en liste over klienter som har delene du mangler/ønsker. Samtidig vil den også gi lister (som inkluderer deg) til andre i torrent-skyen. Klienten holder et gitt antall tilkoblinger gående, mens den forsøker å koble seg til et par nye for å teste om tilkoblingen der er bedre. Torrentklienten din vil annonsere til trackeren(e) med jevne mellomrom og hente nye lister over seeds/peers. Andre delingsmetoder inkluderer DHT, PEX og LPD. Kort fortalt så går disse metodene ut på å distribuere lasten som trackeren gjør utover klientene i torrenten i stedet.

For å samle inn IP-adresser er den enkleste løsningen å bare delta i torrent-skyen og be alle delingsmetodene om informasjon om så mange klienter som mulig. For en valgfri torrent på en åpen tracker som TPB, så er dette rimelig enkelt. Selv om tracker-informasjonen er noe gammel, og trackere ofte nekter deg å annonsere for ofte, så hjelper DHT/PEX/LPD mye i å få fersk info om hvilke klienter som er aktive. Private trackere forbyr tilgang til tracker-informasjonen for andre enn legitime brukere, og forbyr veldig ofte alle andre delingsmetoder som standard. For å få innsyn i private trackere må derfor overvåkerne få invitasjon dit og begynne å seede seg opp til et nivå hvor de har lov å ha mange torrents aktive samtidig. Samtidig må det sannsynligvis kunne bevises at hver IP-adresse faktisk har deltatt aktivt, og ikke bare høstet IP-adresser selv (med mindre det er faktisk er et rettighetsbrudd å delta i en torrent passivt, dette vet jeg ikke).

Etter å ha fått tak i IP-adresser så må overvåkerne gå til verks. Først av alt kan de ikke kreve straff for brudd på åndsverk de ikke representerer. Siden de også hovedsaklig jakter på norske/nordiske adresser vil jeg anta at det er stor sannsynlighet for at alle adresser utenfor dette området forkastes. (Å straffeforfølge en VPN i utlandet er nok for noen med litt mer handlekraft enn noen norsk organisasjon kan skilte med). Deretter gjenstår det å opprette sak og forsøke å knytte IP-adressen til en person som kan straffeforfølges. I noen tilfeller vil dette være rimelig lett å kunne bevise: f.eks. en person har fast IP, bruker nettet alene og har ikke trådløs router. Dette er derimot informasjon man ikke enkelt kan finne ut bare ved å se på IP-adressen, så det blir noe tilfeldig hvem som det finnes ressurser til å forfølge. For den gemene fildeler så mangler det presedens på hva som skjer videre herfra, med mindre man har lekket Max Manus/Pitbullterje så blir det nok et forlik som står i stil med tapet rettighetsinnehaverne mener de har krav på. Jeg tror ikke noen norsk domstol ville dømt en person til å betale millioner av kroner for å laste ned en film, og det høyeste jeg har sett er seks-sifrede erstatningssummer for å stå bak selve tjenestene piratene bruker.

Så for å summere opp så vil de som sitter på hjemmenettet og bruker åpne trackere med alle delingsmetoder aktivert være den lavest-hengende frukten for IP-høsting. Hopper man til en privat tracker med strengere regler, og/eller starter å benytte en VPN/Seedbox lokalisert i utlandet så er man mye mer beskyttet. Hvis det også er slik at åpne nett ikke kan straffes så kan man satse på å kunne nekte for piratvirksomheten. Det er uansett mye bråk og stress mellom anklage og eventuell frifinnelse, så jeg ville anbefalt å være prevantiv. Husk også at IP-adresser er relativt intetsigende, og det er mye mer å hente på å gå etter den som originalt lastet opp torrenten eller en IP-adresse som går igjen i svært mange datainnsamlinger.
Sist endret av Dyret; 10. juni 2013 kl. 14:01.