View Single Post
Sitat av Mokko Vis innlegg
Hvordan fører du drømmedagbok? Jeg har drevet litt med det tidligere, hadde da en liten blokk og penn ved sengen, men det blir ofte litt tungvindt. Må ofte stresse en del om morgenen for å komme meg tidsnok på skolen osv, og etter hvert gadd jeg bare ikke å skrive lenger - det tar tross alt en liten stund å tenke og notere ned en hel drøm. En annen ting er at jeg må bøye meg, finne fram bok + penn, sette meg opp i sengen og finne et godt underlag for blokken osv, og da er ofte drømmen forduftet fra minnet allerede. Det å bruke båndopptaker kan være en idé, skal prøve å teste ut det fra nå av.
Vis hele sitatet...
Jeg kan skrive litt om det også. Lager en "legg til" post.

Hentet fra: www.ldnorge.org

Drømmehukommelse

Det første steget mot bevisste drømmer er en god drømmehukommelse. Du bør huske omtrent én drøm hver natt før du begynner med teknikker ettersom det er viktig å bli kjent med drømmene dine. Det er også fullt mulig å glemme bevisste drømmer, spesielt hvis du generelt ikke husker drømmene dine. Flere av de mest brukte teknikkene er også basert på en god drømmehukommelse.

Å føre drømmedagbok er den viktigste og mest sannsynligvis den mest effektive metoden å trene drømmehukommelsen på. Å føre drømmedagbok hjelper deg ikke bare med å gjøre det lettere å huske drømmene dine, men den gir deg også en oversikt over hva du pleier å drømme om. Dette kan brukes videre til andre teknikker for bevisst drømming.

Spesielt i begynnelsen er det viktig å skrive ned drømmene dine så snart som mulig etter at du har våknet opp fra dem. Ha derfor penn og papir ved sengen. Med en gang du husker en drøm, skriv den ned, og få med så mye detaljer som mulig. Om det lar seg gjøre, ta også nattlige notater om du våkner opp midt på natten og husker en drøm. Jo flinkere du er til å følge dette, jo lettere blir det å huske drømmene dine. Om du ikke har tid eller mulighet til å skrive ned hele drømmer med en gang, så skriv heller ned noen stikkord som hjelper deg å huske senere. Det er bedre enn ingenting.

Et alternativ til å ta nattlige notater er å bruke en båndopptaker, som kan være enklere enn å måtte ta frem penn og papir. Men dette passer dårlig hvis du ikke sover alene.

Hvordan du våkner har også noe å si for hvor lett det er å huske drømmene dine. Hvis du hver morgen blir brutalt vekket av en hylende vekkerklokke, så vil det være vanskeligere å huske hva du har drømt. Hvis du derimot våkner sakte, helst av deg selv, så er det mye lettere å huske. Når du våkner om morgenen, ta deg tid til å tenke på hva du har drømt før du starter dagen din. Sett av helst minimum fem minutter til å tenke tilbake på nattens drømmer, og ta notater. Ikke bare hjelper det drømmehukommelsen din, det gir deg også en mykere og mindre stressende start på dagen.

Du kan også jobbe med drømmehukommelsen om kvelden. Når du legger deg til å sove, si til deg selv: "I natt skal jeg huske alle drømmene mine". Fokuser på denne intensjonen, og gjenta den til deg selv mens du sovner. I tillegg, gi deg selv vanen til å la din første tanke når du våkner være: "Hva drømte jeg nå?"


Drømmedagbok

Det viktigste hjelpemiddelet en bevisst drømmer har er drømmedagboka. Det første en nybegynner bør gjøre, er å begynne å føre en drømmedagbok. Dens viktigste funksjon er å trene opp drømmehukommelsen, men den gir deg også en oversikt over hva du vanligvis drømmer. Å føre drømmedagbok er også en fin måte å holde oversikt over fremgangen din, og den hjelper deg å holde fokus på ditt mål om å ha bevisste drømmer.

Det er viktig å skrive ned alle drømmene du husker, spesielt hvis du fører drømmedagbok for å trene drømmehukommelsen din. Skriv ned drømmene dine så snart du kan etter at du har våknet. Hvis du ikke har tid til å føre nattens drømmer i drømmedagboka di i løpet av morgenen, så kan du skrive ned stikkord når du står opp, og så skrive ned resten så snart du har tid.

I drømmedagboken din må du selvfølgelig ha med skriftlige sammendrag av drømmene dine, og gi hver drøm en tittel. Du kan også illustrere drømmene dine i tillegg. Noen rangerer også drømmene sine, for eksempel etter nivå av bevissthet, betydning, og bisarrhet.

Det finnes flere engelskspråklige nettsteder for drømmedagbøker, og det finnes også flere programmer for føring av drømmedagbøker som du kan laste ned. Du kan selvfølgelig også føre drømmedagboka di for hånd i en notatbok eller liknende. LD Norge har en egen funksjon for drømmedagbøker.