View Single Post
Sitat av VegBerg Vis innlegg
Apropos det med kameraer og opptakere: Vel... De fleste kamera og opptakere er laget helt likt, men hos mennesket er de ikke alltid, små ting... Som kan føre til at noen oppfatter det noen andre ikke oppfatter. Jeg har ikke sagt at dette er grunnen men at det er en mulighet.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg misforstår hva du mener med at det er små forskjeller mellom mennesker, men i så fall får du bare forklare det på nytt så jeg skjønner det. Du har rett i at det finnes forskjeller mellom menneskers evne til å oppfatte "lyd og bilde". Man kan for eksempel være rød-grønn fargeblind, som gjør at like nyanser av rødt og grønt ser likt ut, eller ha en blind flekk på øyet. Man kan også for eksempel være døv for enkelte frekvenser andre hører. Det er også forskjell i hvor observante folk er, altså om de er bevisst på alt som "sensorene" øyne og ører tar inn.

Men dette er jo bare imperfeksjoner som vi lett unngår med tekniske apparater som videokameraer og lydopptakere. Man kan lage videokameraer som kan filme i vesentlig bedre oppløsning enn menneskeøyet, samt at de kan oppfatte raskere endringer og større frekvensbånd. Tilsvarende gjelder for lydopptakere – vi har lydopptakere som kan ta opp lyd i vesentlig mer detaljer og i mye større frekvensbånd enn hva det menneskelige øret er i stand til. Man er heller ikke avhengig av en subjektiv bevissthet som skal prosessere signalene for å lage bilder og lyd av det, men kan tvert i mot se ting på nytt, pause, og analysere bildene/lyden teknisk for å se alle mulige detaljer.

Derfor vil jeg ikke si at en menneskelig visuell/auditorisk observasjon er i stand til å være mer detaljrik enn man hva kan oppnå med teknologiske innretninger. Heller tvert i mot, og i veldig sterk grad.

Sitat av VegBerg
Som noen har sagt, det fins lite bevis på at det fins, men også på at det ikke fins.
Vis hele sitatet...
Til sammenlikning finnes det heller ikke et eneste bevis på at julenissen ikke finnes.
Sist endret av Provo; 8. oktober 2010 kl. 12:45.