View Single Post
Sitat av VegBerg Vis innlegg
For mange hundre år siden sa vitenskaps-folka også at jorda var flat
Vis hele sitatet...
Nei, de sa ikke det. Man har visst at jorden er rund siden de gamle grekerne brukte vitenskap for å slå det fast for drøyt 2000 år siden. Vitenskapen ble til for å forhindre at folk skal gjøre konklusjoner som at jorda er flat bare fordi det virker slik for de som står på den.

Sitat av VegBerg
Og hvordan vet vi at kameraer og lyd-opptakere i det hele tatt er i stand til å ta det opp?
Vis hele sitatet...
Fordi kameraer og lydopptakere fungerer på samme måte som øyet og øret. Fotoner går gjennom hornhinnen og treffer netthinnen, som gir et signal som går videre til hjernen – og fotoner går gjennom kameralinsen og treffer en bildebrikke, som gir et signal som går videre til lagringsenheten. Varierende lufttrykk trekker og skyver i trommehinnen, som gir et signal som går videre til hjernen – og et varierende lufttrykk trekker og skyver i en mikrofonmembran, som gir et signal som går videre til lagringsenheten. Hvis det lar seg høre eller se, så lar det seg spille inn.

Sitat av VegBerg
Så, hvorfor kan vi ikke bare like enkelt tro litt mere på det og være "åpne"?
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit fordi det er ingenting objektivt som tyder på at det er riktig. Man kunne stilt det samme spørsmålet om nisser, troll, huldra og nøkken. Selv er jeg "åpen" i den forstand at jeg ikke utelukker noenting 100% med mindre det faktisk er 100% motbevist, men jeg behandler likevel ekstremt små sannsynligheter som nettopp ekstremt små sannsynligheter.