View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Bedre sent enn aldri!

Da er vi stortsett enige om alt (ALT!), for selv jeg kan forstå fordommene mot innvandrere og føle frustrasjon. Denne ideen om grunnløse fordommer skal jeg likevel kort prøve å forklare bedre.

En random mørkhudet mann er ute og går på gaten. Instinktivt kommer det opp et skjold av fordommer fra deg (ikke deg-deg nødvendigvis), og du har alle slags rare tanker om negeren. Kanskje han er somalier, kanskje han er voldelig, kanskje han har voldtatt norske jenter, kanskje han lukter rart, kanskje han har noe imot at du ser på han, osv.
Jeg vet ikke hvem han er, men det kunne jo hende at han er oppvokst i Norge og kanskje til og med har han to norske adoptivforeldre. Kanskje han er homse og det er derfor han svinger så morsomt når han går, og ikke fordi han er ruset

Men vi ser ikke et menneske, for om vi hadde gjort det hadde vi ikke brydd oss om han - akkurat som vi ikke bryr oss om alle andre. Og slik er disse fordommene litt ekstra grunnløse for meg. Og derfor har jeg en tilbøyelighet mot å rope rasisme.

Flott at søsteren din er ute av skapet, og kanskje like flott at dine foreldre ble satt i en situasjon der de ble nødt til å tenke. Folk gjør vanligvis ikke det, og da er det ikke rart at man ender opp med feil konklusjon.
Har søsteren din deltatt i noen heite videoer forresten?