View Single Post
Jeg leste gjennom de to første sidene, så kom jeg på noe jeg hørte på radioen mens jeg var på jobb for en god stund siden. Temaet for det jeg hørte på var noe av det samme som dette.

Det de konstaterte med i radioen var at det er forskjell på rasisme og å ha fordommer, noe som jeg egentlig er enig i. Man kan ikke forvente at ei gammel dame på 80 år, som har bodd i en ganske isolert bygd og kanskje sett noen få personer med annen hudfarge eller etnisk opphav skal skjønne seg helt på dette med innvandrere osv. Og den gamle dama har kanskje også noen fordommer fra når hun var yngre, eller fra TV'en, eller av påvirkning fra andre personer. Dette er jo egentlig ikke fordi hun missliker innvandrere, men fordi hun aldri har fått sjansen til å få ett annet syn på innvandrere.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke bare for gamle damer, men også mange andre personer som egentlig aldri har hatt sjansen til å komme i kontakt med innvandrere. Det kan selvfølgelig være litt deres egen feil, men man kan ikke bare si at en etnisk norsk person skal smile og si hei til hver eneste person med annen hudfarge eller annen etnisk opprinnelse, fordi den etnisk norske skal kunne bli kjent med innvandreren og ikke bli stemplet som en rasist.

Det jeg prøver å få frem er at det kommer litt fra begge sider, uansett om det handler om rasisme, fordommer eller å bli kjent med folk med annen etnisk opprinnelse. Derfor er det også urettferdig at man sier at normenn ofte er rasistiske (JA ett mindretall er det). Min personlige erfaring er faktisk at det er mange innvandrere som er rasistiske. Derfor regner jeg med at det er temmelig likt på begge sider her.

Trådstarter sa ett eller annet om at han var en del av samfunnet, men han spurte jo om hva som skulle til for å bli integrert. unskyld meg, men å integrere noen i samfunnet har ett mål, det er å få personen til å være en del av samfunnet, noe du faktisk sa du var. Det vil si at du faktisk ER integrert. Og i tilleg så ender tråden opp i å være ett sted der etnisk norske nesten må forsvare sine egne handlinger/meninger ovenfor innvandrere. Mange liker kanskje ikke innvandrere fordi de har fått ett dårlig inntrykk av dem, ved å for eksempel bli banket opp, bli slengt dritt etter, osv. Det betyr ikke at de vil drepe enhver person som ikke er etnisk norsk. ( forskjell på fordommer og rasisme).

Men på den andre siden forstår jeg igjen din frustrasjon, du er lei av at folk tror at alle innvandrere er bøller som banker opp alle de kommer over. Det som er trist er at det faktisk ER mange innvandrer-gjenger som faktisk driver med sånt. Men det er ett mindretall (Ungdommer), det er bare det at de som faktisk ikke gjør noe galt ikke blir lagt merke til. Det du føler må være en slags sterkere versjon av det jeg føler når jeg blir anklaget for å være rasist når jeg ikke gir fra meg en plass i en hvilken som helst kø til en person som ikke er etnisk norsk når han truer med å banke livdritten utav meg hvis jeg ikke gir han plassen (eksempel).


Og til slutt...

Nei dette var ikke noe som helst forsøk på å forsvare verken innvandreres rasisme eller etnisk norske's rasisme. Jeg har selv mange venner som er både etnisk norske og ikke etnisk norske. Og som en person tidligere i tråden sa: "Det finnes mange drittsekker og mange kjernekarer" <------ Gjelder for begge sider spør du nå meg.





Rett meg hvis noe var dårlig formulert, gikk litt fort.