View Single Post
Sitat av Tjallefrans
Stygt å si det... Men skiller man "somaliere" fra "innvandrere generelt" så hadde de fleste diskusjoner tatt en helt annen retning...

Jeg har bodd i Oslo i 22 vakre år, og har fortsatt til gode å komme i 100% uforskyldt bråk med andre enn den nevnte folkegruppen... No pun intended, men kanskje litt. Jeg ville aldri vært foruten innvandrere i byen, da hadde det sett trist ut...

Et enkelt skritt er å fjerne/drastisk redusere kontantstøtten... Kvinner er, i motsetning til det de fleste nordmenn later til å tro, den sterke personen innen kulturer med Islam som religion. Det å holde de hjemme ved å gi dem penger for å ta seg av barn, er et av de største feilgrepene man kan gjøre mot integreringsaken. Har selv eksempler på der marrocer er innkalt til møte på skolen for en alvorsprat med vanskelig elev/mor. Når det er bror som oversetter: "XXX kaller jenter horer og hadde med kniv på skolen" til "XXX kom for sent på onsdag og bråker fra tid til annen" er problemet åpenbart... Er sikkert vondt for mange å tilrettlegge norsk politikk for innvandrere på denne måten, men det er et faktum; sålenge mor, familiens overhode (skilsmisseraten er langt ifra lav blant familer av islam) ikke har peil på hva som skjer med sine barn, lever de i en tilstand uten nødvendig kontroll hjemmefra. Bildet er selvsagt nyansert, det er uansett vanskelig å være ærlige ovenfor sine foreldres kultur, når man selv er integrert i vår frimodige norske, men likevel - tenk deg selv at din mor ikke ante hva du drev med? Og dette gjaldt store deler av den norske befolkning? FAMILIE, betyr mye. At mor er med på notene, dvs lærer seg norsk og kommer seg UT av heimen, kan bety alt.
Vis hele sitatet...
Vel, det er da for pokker mor (og far) sitt ansvar å vite hva sønn/datter holder på med.
I slike tilfeller handler det ikke om å kutte pengestøtten, det handler om å koble inn barnevernet.

Etter det jeg personlig har observert har mennene/guttene i huset i prinsippet mer makt enn kvinnene/jentene. Derfor er det vanskelig for mor å oppdra sønnene når hun blir tvunget til å sitte på sidelinjen uten utøvende makt til å gi "smekk på fingrene" når det trengs. For å unngå dette må kvinnen ut av heimen og lære norsk og få innsikt i norsk kultur og verdier, som du sier. Språkproblemer kan jeg tenke meg er et stort problem i forhold til kommunikasjon med skolen. Kan tenke meg at mange av problemene ikke blir tatt med i oversettelsen...

Pengestøtten er der fordi foreldre skal kunne ha mer tid sammen med barna, i stedet for på jobb.
Sist endret av ProtoZ; 25. januar 2008 kl. 15:51.