View Single Post
@AfterInfinity: Det stemmer at jeg aldri fikk dekoderne til å auto-provisjonere seg gjennom min egen løsning, men alt annet ser ut til å fungere bra nå. Problemet jeg hadde med TV3 og andre her om dagen, var etter all sannsynlighet skapt av et sentralt problem. Var mange som hadde svart skjerm på disse kanalene den dagen/kvelden. At det fungerte på den ene dekoderen min og ikke den andre er likevel mystisk, men siden det ble bekreftet problemer fra sentralt hold, så tilskriver jeg problemet til dette.

Selve oppsettet er ikke så komplisert å få til med LEDE (som jeg bruker), men jeg støtte på to utfordringer som var krevende. Den ene var at IGMP snooping ikke fungerte som det skulle når man bruker VLAN, så der endte jeg faktisk opp med å endre i kildekoden for driveren til switch-chipen i routeren, og kompilere min egen firmware. Dette tok det tid å finne ut av, men hvis man bruker en ekstern switch som har IGMP-snooping og VLAN-støtte, så kan man omgå problemet.

Det andre problemet var pakketap til TV ved full belastning av internett. Jeg testet dette kun med den gamle TV-løsningen, men ser ingen grunn til at problemet skulle være mindre med den nye. Hovedrouteren min (Netgear R7800) har kraftig nok hardware, så dette problemet skyldes nok manglende optimaliseringer i LEDE. Jeg valgte derfor å komplisere mitt eget oppsett enda litt mer ved å sette inn en egen router (som også kjører LEDE) til å håndtere TV-trafikken. :-)

Jeg er ikke redd for å anbefale å forsøke LEDE om man allerede har en kompatibel router, men generelt er det dårligere støtte for Broadcom-baserte routere (fordi Broadcom er lite flinke til å slippe open-source drivere), og mange Asus-routere faller i den kategorien. Noen kan brukes, men uten wifi-funksjonalitet, andre kan ikke brukes i det hele tatt. En liste finnes på denne linken.

Viktig å være klar over at de utfordringene jeg hadde kan være helt fraværende på annen hardware, men de kan også være verre eller erstattet av andre problemer. Er i grunnen bare å prøve. Siden det ikke virker som om det er så mange her inne som bruker LEDE, så gidder jeg ikke å lage en "oppskrift", men jeg kan sikkert bidra om noen faktisk prøver å få det til å virke med LEDE.