View Single Post
Trådstarter
76
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Veldig interessant lesing.
Fantastiske innlegg. Takk for det!

Finnes det noen sammenheng mellom dette og vanlige religioner?
Da tenker jeg hovedsakelig på buddhismen,"enlightenment" og alt det der.
Var det praktiserende høyt religiøse av andre religioner som kom ned for å delta på dette?

Var det noen som helst som ble nektet tilgang til dette?
Vis hele sitatet...
Kjekt spørsmål – slik jeg ser det er det sammenheng mellom dette og vanlige religioner ja ihvertfall på et fundamentalt nivå.
Men først av alt tror jeg det er verdt å nevne at definisjon på en religion kan være en utfordring i seg selv. Religion slik som vi vanligvis tenker og kjenner på det i vesten handler føler jeg ofte er veldig sentrert kun rundt tro – at dersom du tror på slik og slik så er du religiøs. Mens i store andre deler av verden så vil jeg påstå at religion kan komme mer av andre ting, for eksempel en handling – du er religiøs fordi du går til det og det tempelet en gang i måneden. Hva du tror har ikke nødvendigvis så mye å si. Religion i mange kulturer er også kanskje veldig integrert som en del av kulturen som gjør at mange identifiserer seg med en religion bare på grunn av nasjonalitet.

Sammenheng slik jeg ser det er at kort sagt er at noe dette "systemet" har til felles med så og si samtlige religioner eller folketro verden over er at det finnes en tro på at det finnes «ånder» eller lignende. Noen av åndene kan være konstruktive og andre ikke så konstruktive.
Både hinduisme og buddhisme snakker f. eks om asuraer og rakshasa som kan gjøre menneskesjeler korrupte, jødedom og kristendom trenger jeg nok ikke nevne, Koranen snakker om jinner som kan bli sett på som årsaken til mentale lidelser e.l. "Folketro" fra flere steder i verden har lignende tro.
De fleste snakker vel egentlig også om «spirituelle verdener» eller alternative dimensjoner eller lignende.

Sett fra et historisk perspektiv så er det vel egentlig kun nå i nyere historie at en går så langt bort fra alle disse tradisjonene hva gjelder tro og mye av dette er nok forårsaket av litt mer New Age tendenser de siste tiårene ,som litt satt på spissen sier at alt er OK siden alt er ett uansett. Jeg tror forøvrig at disse New Age tendensene igjen til stor grad bare er et produkt av vår egen vestlige kultur: kapitalismen kombinert med et ekstremt fokus på enkeltindivider, manglende røtter i egen spirituell tradisjon samt imperialistisk arv – men dette får bli et eget tema.

Dr. Jacques Mabit som er senterleder av Takiwasi senteret i Peru, som så og si utelukkende jobber med å hjelpe rus-avhengige med bruk av ayahuasca og andre planter sammenligner spirituelle entiteter med bakterier. Selv om vi på et tidspunkt i historien ikke hadde mikroskop eller lignende redskaper som kunne se bakterier, så påvirket bakteriene oss likevel. Tilsvarende med det spirituelle. Han nevner også at det å se slikt med klarhet også krever visse redskap, der et av redskapene for eksempel kan være enkelte planter. Jeg er nokså enig i mye av det han sier basert på de erfaringene jeg har gjort meg.
For bakteriene så var steg 1 å kunne se dem, steg 2 å kunne håndtere dem slik som ønsket. Tilsvarende er det også her og steg 2 er en hel der mer utfordrende enn steg 1.


Du nevner buddhisme og enlightenment. Jeg tenker at tradisjonelt sett så tviler jeg på at de som følgte denne plantesjamanismen opprinnelig hadde som mål å bli enlightened eller lignende. Selv nå i dag så vil jeg si at de aller fleste healere som benytter seg av planter gjør det for å kunne ha noe å leve av eller av mer idealistiske årsaker. Rent personlig har jeg ikke noe enlightenment som mål – men mitt mål har også endret seg over tid så hvem vet – og hvordan kan jeg vite hva som ubevisst egentlig driver meg i alt jeg gjør til syvende og sist også.
I utgangspunktet var det nysgjerrighet og delvis fortvilelse over et meningsløst liv som drev meg og målet var å få ordnet dette– så ønsket jeg bare å lære mer – så for å utvikle meg selv – mens nå er det både for å utvikle meg selv men også for å kunne være med og utvikle andre mennesker som resonnerer med denne retningen.
Denne personlige utviklingen har først og fremst helsemessige årsaker for meg i den forstand at jeg ønsker å ha det bra og jeg tror både kroppen, syken og det åndelige bidrar til dette og jobber derfor aktivt på alle disse «fronter». På en måte deler jeg kanskje deler av veien til andre som går i andre tradisjoner mot «enlightenment» men hadde jeg rent personlig hatt enlightenment som et mål hadde jeg nok ikke involvert meg i plantesjamanismen i denne grad jeg har gjort, og ville nok heller sett på andre retninger som jeg anser som kanskje mer effektive. Den plantesjamanistiske retningen slik jeg oppfatter den er veldig knyttet opp mot den dualistiske verdenen der glede og fornøyelse kan gå side om side med tristheter og lidelse. En håndterer og ser nokså kontinuerlig sykdommer – og i bunn og grunn er jo dette jobben til en healer/sjaman som bruker planter.

Angående høyt religiøse av andre religioner som kom ned for å delta dette så har jeg bare en personlig observasjoner relatert til dette – men har også hørt noen historier.
Jeg har observert en person som selv identifiserte seg som religiøs og som var aktiv deltaker i sin religion i nærmere 40 år forlate sin religion mye på grunn av ayahuasca. Personen deltok på kanskje 10 seremonier over et halvår og drakk ayahuasca selv i to av disse. Slik meg forstått har personen selv opplevd en slags «oppvåkning» i livet der en har opplevd mer klarhet.
En person jeg har gjort noen plantedietter sammen med var en gang tilstede i en seremoni sammen med blant annet to personer fra to vidt ulike kulturer og religioner. I løpet av seremonien ble det gjort en healing og det interessante var at den ene personen hadde sett engler og den hellige ånd, mens den andre personen hadde sett helt andre entiteter, denne personen hadde sett entiteter eller åndevesener som var innenfor sin kultur/religion. Ett fenomen i en og samme seremoni men med to ulike observasjoner/tolkninger.

Slik jeg opplever det har alltid plantene brukt personer eller figurer i mitt liv som har en viss betydning for meg i deres møte med meg. For eksempel i mine drømmer opptrer f. Eks planten pinon colorado som en spesifikk person (et søskenbarn) mens en annen plante, eks ajo sacha, opptrer som en annen spesifikk person. En bra illustrasjon på dette er filmen Contact med Jodie Foster. Litt spoiler her men kort sagt møter hun aliens men alien viser seg i form av hennes far. Kort sagt tappet de inn i henne og fant en person de kunne bruke som hun var trygg på etc. Noe lignende føler jeg skjer med meg og plantene for min del ihvertfall – men plantene velger personer fra mitt liv som i stor grad matcher planten sin personlighet. Ihvertfall ser jeg et mønster her for min egen del.

På Takiwasi senteret har de flere religioner tilstede og flere type prester. De opplever at mange som kommer til dem får stort utbytte av å komme mer i kontakt eller få en slags gjenforening med en religion som de kanskje resonerer med fra sin kultur. Har hørt i en del intervju med senterlederen der at mange får et annet inntrykk eller forhold til religion etter bruk av planter og ofte er forholdet litt mer avbalansert og nyansert.
Senterlederen har også gitt en del ayahuasca til prester eller lignende av forskjellige religioner – han har opplevd at flere av dem egentlig bare har blitt forsterket i sin tro men blitt mer autentiske og åpne og mindre fundamentalistiske. Dette resonerer for meg – men jeg tror også dette er veldig personlig. Person som jeg observerte stor forandring med følte i ettertid at religionen hadde hatt en negativ innvirkning på livet – derfor var det behov å ta nokså stor umiddelbar avstand. Men nå som årene har gått har forholdet blitt mer avslappet og balansert – religionen praktiseres ikke som før men person ser også positive sider av religionen.

Når jeg skriver dette kom jeg på en vits som en intelligent mann en gang sa: Hva får du du gir ayahuasca til en narsissist? Jo du får en visjonær narsissist. Jeg tror det er mye sant i denne vitsen – ayahuasca er vanligvis ikke en umiddelbar kur eller mirakelforandring, selv om dette kan skje. Det er nok av folk med forvridde perspektiver som driver på med ayahuasca – derfor gir det for meg mening i at noen kan ta sterk avstand fra sin religion pga ayahuasca mens andre kan føle seg mer forsterket i den.

Angående å nekte folk tilgang til dette så har jeg selv sagt nei til flere mennesker som søker ayahuasca men har aldri gjort dette på grunn av for eksempel religiøse årsaker. Det har mest vært helsemessige årsaker men også noen tilfeller der jeg føler at personen enten er på jakt etter noe som ikke kan tilby, eller noe som jeg ikke ønsker å tilby. Det har i hvert tilfelle vært en individuelle vurderingssak.
Jeg har inntrykk av at det er likt i Peru – men der har man nok mye større terskel for å si nei på grunn av fattigdom. Har aldri hørt om folk som har blitt nektet dette på grunn av religiøse årsaker.
Mulig de er mer strenge til dette i mer religiøse retninger som bruker ayahuasca som f. Eks Santo Daime uten at jeg har noen personlig inngående kjennskap til dem.