View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av *pi Vis innlegg
Synes du jeg er helt på jordet når jeg tolker det som at JRF ikke mener det jeg står for er ekte feminisme?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en urimelig tolkning, men det er heller ikke en selvfølgelig tolkning. Dette har jeg argumentert for tidligere. Her:

Sitat av bennnern Vis innlegg
Når noen kommer med en påstand om hvordan en gruppe er behøver ikke påstanden å ha som premiss at alle medlemmene av gruppen er sånn.

Om jeg for eksempel sier at amerikanere er flinke til å spille basket kan setningen tolkes på minst tre måter:
1)Alle amerikanere er flinke til å spille basket og gode basketferdigheter er et kriterium for å kunne kalle seg amerikaner.
2)En gjennomsnittlig amerikaner er flinkere enn en gjennomsnitlig person fra så mange andre nasjoner at det er verdt å påpeke.
3)Landslaget til USA i basketball er flinke relativt til andre landslag.

Hva noen sier når de tillegger en gruppe en egenskap er altså ikke nødvendigvis sikkert. Det er derfor ord og utrykk som presiserer hva som menes eksisterer. Setningen "alle amerikanere er flinke til å spille basket" formidler ikke den samme informasjonen som setningen "amerikanere er flinke til å spille basket". Den første setningen har større presisjon.

Jeg har ikke påstått at alle som definerer seg som feminister har ett større fokus på kvinners problemer enn på menn sine problemer. Jeg har påstått at feminister gjør det. Jeg snakker om en tendens i en gruppe og ikke et kriterium for å tilhøre gruppen.
Vis hele sitatet...
Siden eksempelet jeg brukte ikke overbeviste deg kan jeg forsøke å bruke ett annet eksempel fra tråden for å illustrere.

Sitat av *pi Vis innlegg
Menn med mine verdier klarer seg helt fint.
Vis hele sitatet...
Denne setningen tolket jeg som at du mener det er flere menn med moderne holdninger enn menn med umoderne holdninger som klarer å finne seg partner. Ikke som at evnen til å finne seg partner er en forutsetning for å bli kalt en moderne mann. Hadde det vært sjokkerende dumt av deg å mene at jeg burde tolket setningen på den første måten etter at du hadde presisert at det var det du ville fram til?

Sitat av Xasma Vis innlegg
Realist1 påpekte det tidligere, men dette er analogt med no true scotsman.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke nødvendigvis fordi språket til JRF ikke er presist nok til å slå fast at han har kommet med en universel generalisering og ikke en beskrivelse av en tendens.