View Single Post
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Jeg tror ikke det er en valid sammenlikning med grensehandelen til nordmenn. Dersom dealere langet tobakk-sigaretter til halvparten av butikkprisen, så har jeg vanskeligheter med å tro at folk ville kjøpt det. Kvaliteten og tryggheten som følger med statlig kontroll ville jeg opplevd som verdt pengene.
Vis hele sitatet...
Det er bare ett av mange eksempler på at mange nordmenn er villige til å gjøre litt av hvert for å spare det man kan kalle småpenger. Det var bare den mest provokative men fremdeles relevant sammenligningen jeg fant. Kanskje ikke tobakk, men jeg vet om mange som kjøper billigere alkohol som åpenbart er smuglet. De kjøper to-tre brett øl for 230 kroner brettet, av de bedre merkene, så det er åpenbart smugling. Jeg har spurt litt rundt (kanskje 50 personer) og hittil er det bare 2 personer som ville avstått. Det er på ingen måte et representativt tall for hele Norge, men det er uansett skremmende at vanlige folk som ikke bruker rusmidler utover lovlige midler er villige til å kriminalisere seg selv for 200 kroner brettet.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Du skriver at det er legalisert, hvordan kan jeg da kjøpe det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Øl er lovlig, men det er like fullt heleri og ulovlig å kjøpe smuglerøl. At cannabis solgt på hjørnet som er billigere enn i butikkene kan alle forstå at må være heleri. Derfor straffbart selvom stoffet i seg selv er lovlig.

EDIT: Jeg må kanskje klarifisere litt. Det er snakk om at det er kun legalisert dersom det er kjøpt i butikk.
Sist endret av Xasma; 26. april 2011 kl. 00:17.