View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Vel, nå finnes det heldigvis lover og regler på dette området.
Aksjeloven gjør feks at TS kan saksøke dagligleder dersom bedriften tømmes for verdi med vilje og ledelsen vil kunne holdes ansvarlige for økonomiske tap dette påfører aksjonærene.

Det finnes formler for å prise selskaper men de er veldig forskjellige og avhenger av flere faktorer.
Ofte ser man på inntjening og omsetning over 3-5 år.
Varelager.
Ordrebok.

Å gå med på 3000kr er jo latterlig,
Vis hele sitatet...
Ja, men enn så lenge har TS far kontroll over selskapet. Og inntil et evt. søksmål virker det ikke som noen lett måte å få solgt sin andel. Poenget var egentlig svært få selskaper er interessert i å kjøpe en minoritetspost hos en konkurrent i utgangspunktet, når man i tillegg kan forvente at et kjøp innebærer et søksmål for å få ut pengene sine, er det enda mindre interessant.

Jeg innser at det kan se ut som jeg anbefalte og selge til 3000kr, og det var overhodet ikke meningen. Jeg anbefaler å gå til en advokat for å kartlegge hvilke muligheter som finnes. Grunnen til at jeg skriver kanskje er at jeg ikke er sikker på om det er så lett å bevise intensjon. Avhengig av hvor mye faren jobber i selskapet, og hvor store inntektene er, er det fullt mulig å tømme selskapet for penger ved å ta ut en helt ordinær lønn. Det er ikke ulovlig å gå konkurs.