View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er hinsides idiotisk. Skal du ha redundans må du ha redundante komponenter lenger nede. Kort sagt ryker ikkje sikringer uten grunn. Typisk er det fordi straumforsyninga tar kvelden. Redundans oppnår du ved å ha to PSUer i aktuell boks, forsynt enten frå normalspenning og UPS, eller frå to forskjellige straumforsyninger. Alternativt kan du likerette det og køyre DC-redundans (to dioder for kvar PSU). Sjekk i så fall at straumforsyninga di takler DC inn. Svært mange switchmode-PSUer vil ikkje ha problem med det.

I ditt scenario er dei to største feilkildene felles: straumforsyning og forsyning til huset.
Vis hele sitatet...
Hei! Virker som du ikke har fått med deg at jeg har lagt fra meg tanken om redundante strømforsyninger ved å koble to kurser sammen. Det jeg gjorde isteden var å koble ut den ene kursen og koble til den andre, som tåler mer.

Sitat av trallaren Vis innlegg
Kommentar: jeeeez.. og du skal rote inn i sikringsskapet, koble om, på egenhånd??

Håper virkelig ikke at du har samboer el. barn ....
Er livet deres du leker med.
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei! Var bare nysgjerrig. Jeg kommer aldri i mitt liv til å røre noe i sikringskapet!

Sitat av awt Vis innlegg
Om du har en stefar som er elektriker så anbefaler jeg at du overlater hva det du enn ønsker å gjøre til han.

Det er veldig tydelig at du ikke har en fjerneste anelse om hva du driver med, og har null forståelse for hvordan dette henger sammen.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo en viss peiling, men ikke så mye at jeg burde leke så mye med strøm, nei

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Veldig enkelt: Du får ikke mer strøm enn det som hovedsikringa tåler. At undersikringene summert tilsvarer høyere strøm, er basert på at du ikke bruker alle sikringene på fullt samtidig. F.eks. går vaskemaskinen bare en time om gangen. Kamfyren bruker du bare i et kvarter med mindre du baker. osv. Selv har jeg bare 35 A i hovedsikring, mens jeg har 50 tilsammen på de andre. Det eneste jeg må passe på er å ikke kjøre vaskemaskin og oppvaskmaskin samtidig, da kneler kursen.

La meg synse litt: Får du el-kontrollen på besøk, blir nok strømmen bare slått av. Punktum.

Jeg kan ikke sterkt nok anbefale elektrikker, for jeg har ikke mye tiltro til ditt elektro-kunnskap. Sorry.
Vis hele sitatet...
Takk

Nå er det en ny greie jeg tenker på:

Jeg er usikker på hvor mye watt jeg egentlig kan trekke fra en 10A sikring. Jeg vet ikke om det er 400V eller 230V anlegg her. Mellom jord og fase måler jeg 141.
Det betyr vel at jeg har 230V anlegg (Sikringen sier 400V? Huh?)
(Husker ikke forskjellen på IT, TT, og TN.).

Da kan jeg trekke maks 2300W på kursene her, ikke sant? Litt rart å tenke på, siden jeg har en gulvstående varmeovn som er koblet på 10A kursen. Den trekker 2300W. PC-en står også på den kursen. Boblebadet på 1500W står også på den kursen. Sikringen går ikke umiddelbart (ikke etter 10 minutter heller) ved å belaste dette så mye som dette. Jeg testet ved å koble på enda flere varmeovner og enheter som trekker ganske mye strøm. 10A sikringen gikk ikke.

Har jeg regnet feil? Eller er sikringen SÅ treg at den ikke slår ut umiddelbart selv om jeg belaster med ca. 5000W?
Sist endret av Stingray; 8. april 2018 kl. 10:57.