View Single Post
Litt lei da jeg har sjekka lønnsslippen i dag, men jeg tar hele historien før spørsmålene.
Jeg er 15 år, og har jobbet på coop som medarbeider i 3 md, og mener selv jeg gjør en god jobb da jeg jobber ofte, og får ofte klapp på skulderen av sjefen, og sier han er takknemmelig for at jeg møtte opp på så kort varsel.

Den 11 denne måneden fikk jeg lønning inn på konto, og jeg merket at jeg manglet rundt 700 (fikk 6230.-) , jeg informerte sjefen om dette, og han tok litt rask hoderegning og sa at han trudde det skulle stemme, og sa at vi skulle se på det da lønnsslippen kom.

I dag (13.12.2012) kom lønnsslippen, og da jeg åpnet denn så jeg at riktig antall timer var riktig, og sjefen tok en titt på den, og sa at hvis det mangla noe, så var det UB tillegg fra de første 14 dagene i måneden fordi jeg gikk over til stemplingsmaskin midt i måneden. Jeg spurte om det var mulig å få etterbetalt, eller å få det på neste lønning. Da sa han nei, og sa at det ikke var noe å gjøre noe med.

Da jeg kom hjem, og så på alle arbeidstidene mine, og utregningene på hva jeg skulle ha fått ser jeg at det ikke er noe mønster på når jeg gikk over til stemplingsmaskin, men at sjefen rett og slett bare har sendt inn de ub tilleggene som er små, men ikke de som er store. F.eks så har han sendt inn alle UB tilleggene mine som er på 22kr/time, men ingen av de som er på 90kr/t.

Jeg syntes det er veldig trist at sjefen bevist jukser seg unna betalingen, i god tro om at en 15 åring ikke bryr seg, eller har orden i sakene sine. På en annen måte skjønner jeg sjefen da han er ganske sparsom, og har klart å få en butikk fra å gå flere fillioner i minus i året til flere millioner i pluss på 4 år. Men jeg syntes fortsatt at sjefen er en ordentlig flott kar, og miljøet på jobb mellom ansatte og sjefen er flott, og alle hygger seg på jobb.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre nå?
Jeg han stå hart på krava, og få pengene jeg har karv på, emn på en annen måte , så kan han begynne å gi meg mindre og mindre vakter, og jeg kan bli "uoffisielt sparket" hvis dere skjønner hva jeg mener?

Jeg kan også drite i pengene, og leve glade dager med de jeg allerede har fått, og møte opp på jobb uten å si noe?

Så hva skal jeg gjøre? Se bort ifra pengene, og fortsatt ha like mye jobb, eller stå på krava, og rissikere mindre arbeid, som i lengden kan bli mindre lønnsomt?

Beklager skriveleifer på forhånd, gikk litt fort her