View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av MrBluFF Vis innlegg
Ingen av dem?? Samme område som vi plukka for noen dager siden, og da var visst alle flein....

Er alle disse feil ?

https://imgur.com/a/eV67U

(Nå har de tørket i ca 2t. Har vært meget fuktig)
Vis hele sitatet...
Jepp, dette er samme type småsopp, ikke fleinsopp desverre.

Sitat av MrBluFF Vis innlegg
Hvilken type sopp er det da?
Vis hele sitatet...
Revnende likegyldig, det er flere udokumenterte småsopparter i Norge og det er ikke vår oppgave å identifisere akkurat hvilken sopp det er. Det eneste vi vet er at det IKKE er Psilocybe Semilanceata,
om akkurat hvilken sopp det er interesserer deg anbefaler jeg boken "Norske sopper", som også finnes i app form på iTunes.

Sitat av Moondog7 Vis innlegg
De på det siste bildet ser da ut som flein for meg. Noen andre som har et synspunkt?
Vis hele sitatet...
Da vil jeg be deg frastå fra å feilidentifisere her i tråden og vente til du har litt mer erfaring.
Det er flere tegn på at det ikke er flein som jeg kan gre ut om nå:
Legg merke til skinnet på hattene, det er stramt, glinsende, flein har ikke slik overflate på hattene, overflaten er matt når de er tørre, glinsende når det er vått (samt helt annen farge).
Det andre er stilkene, de er rette og går over til rød/brun ved bunnen, flein har aldri slike stilker. Noen av disse stilkene har de litt kronglete formene flein får men du vil også kunne se de glinsende fibrene på flein, som vi ikke ser her.
Det siste er fargen på hatten mot kanten, der skivene begynner, på flein vil det gå fra lyst (om hatten har vært i tørt klima) til lilla/sort aktig pga fargene på sporene. Her er kantene på hatten bare en mørkere variant av den brune lyse fargen resten av hatten har.


Sitat av MrBluFF Vis innlegg
Da kaster jeg alle... Ikke greit å få i seg feil type og blir dårlig... Har vært ute på Hunt noen ganger bare.. Så det er fint at dere kommer med tips og råd, takk takk ☺
Vis hele sitatet...
Veldig bra! Fleinsanking er noe som kreves litt læring men når du har først plukket de rette og studert de litt, er det ikke lange veien til du klarer å identfisere de helt alene.
Sist endret av Dodecha; 27. august 2016 kl. 12:20.