View Single Post
La meg starte med å si at jeg er like dum som valmuefrøene på hamburgerbrødet så alle disse store ordene og velformulerte setningene i denne tråden vil de med mitt innlegg bli forgylt av den som står ved deres side.. Som en firkløvergjeng hvor en er særdeles uakttraktiv og trekker resten opp.

Aaaanyways, sånn som jeg oppfatter denne diskusjonen så ser det ut som alle egentlig er enig, men inndelingen av hva som skjer når og hvor er ulike. Jeg prøver med et eksempel.

Støtt og stadig så befinner jeg med i situasjoner hvor jeg ser en mulighet for å betraktelig øke min wellbeing, sjansen er lav, men det samme er tapet. Så hvis vi da isolerer valget jeg ofte ender opp med å ta, som er å gamble, så er det ingen tvil om at jeg velger det som gir dårligst vinnersjanse. Jeg vil da påstå at jeg er fullstendig klar over at dette matematisk sett ikke vil gi avkastning og at jeg mest sannsynlig faktisk ender opp med å reduserer min wellbeing, men med så liten margin at det er verdt det, OM jeg evt skulle være heldig å komme ut av situasjonen som en vinner.

I dette tilfelle så har jeg udiskuterbart valgt å gå en vei som med stor sannsynlighet vil gi meg mer ubehag enn jeg hadde i utgangspunktet. Altså motsatt av wellbeing.

Så er det de som da snakker om at joda, men ønsket ditt var jo om å få mer wellbeing, og da flytter man bare inndelingen, og gjør man det så kan man gjøre det i det uendelige, ja eller til det blir svart.

Jeg skriver ikke logg og har hukommelse som en go og mager kjøttpølse, så kanskje har underbevisstheten min regnet seg frem til at alle tapene veid opp mot de få vinningene allikevel går i pluss, eller kanskje jeg bare ikke har store oppheng på fortid, hvem vet? Ikke mitt bevisste jeg i alle fall når valget blir tatt , og skulle man grave noe dypere ned i det spørsmålet så er vi tilbake til "He Who Must Not Be Named" i denne tråden, nemlig fri vilje.

Til syvende å sist så tror jeg de aller fleste vil ha wellbeing og gjerne unngå det vonde, men da er det jo ingen inndeling og diskusjonen blir meningsløs og dømt til å dø ut...

Så mitt lille bidrag i denne tråden er at jeg tror splittelsen i diskusjonen kommer av hvordan og hvor man isolerer handlingen/valget.
Sist endret av Kloakk; 22. mars 2021 kl. 01:07.