View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vil på ingen måte holde overlevelse ute av ligningen. Tvert imot. Den grunnleggende homeostasen handler nettopp om akkurat det der: Få i deg næringsstoffer, kvitt deg med avfallsstoffer. Reguler alle faktorene denne utvekslingen i samspill, til å holde deg innenfor det homeostatiske vinduet av hva som er forenlig med videre liv, og ideelt sett optimalisert for utvikling. Det er utgangspunktet for hva det vil si å være en organisme. (OK, her vil noen hevde at genetikk kommer før metabolisme, derom strides de som er mer lærde enn meg. Kronologien er mindre viktig, men jeg synes dette er et bedre utgangspunkt for å forstå hva en organisme dypest sett er, og styrer etter. I alle fall i denne sammenhengen. Heng med på det, er dere snille).

Dette er utgangspunktet. Alt som kommer etter det; primitiv "før-nevronisk" adferd, nervenettverk, mer avansert adferd, hjerne, følelser, bevissthet, selvbevissthet... Alt dette er lag oppå den grunnleggende homeostasen, og det er ingenting her som ikke dypest sett handler om å holde organismen din innenfor vinduet av homeostatisk ekvilibrium. Hvor skulle liksom det komme fra, evolusjonen er jo det som velger ut, og de reglene har ikke endret seg siden du var en bakterie. Så jo, det handler om overlevelse.

Så er vi kommet dithen nå, at vi er bevisst på våre egne opplevelser og kan tolke dem. Da er det mer fruktbart å snakke om allostase enn homeostase. Det er ikke et gitt sett innstillinger på spakene som gir ekvilibrium. Da ville det vært enkelt i fremtidsscenariet til myoxo: Ekstase=digg=ønsket tilstand. Selvsagt går vi for det! Men vi er i stand til å tolke og forvente, og oppfatter at kunstig ekstase kombinert med permanent utkobling av alle andre spaker er en trussel mot ekvilibrium. Selv om ekstase isolert sett er en følelse som leder deg mot ting som er bra for deg. Dette opplever vi med følelsene som ekstase=creepy og uønsket i stedet for ekstase=bra og ønsket. Den tilsynelatende inkongruensen kan man sikkert rasjonalisere til at "sannhet og ekthet er verdier jeg holder over min opplevelse av ekvilibrium", mens det det egentlig handler om er at nettopp kontrollen over allostatisk ekvilibrium er opplevd truet.
Vis hele sitatet...
Interessant. Okei, vi kan åpenbart ikke holde overlevelse ute av ligningen sånn fullstendig. Fair enough. Men det er også slik at et menneske fint kan holde seg selv i live under helt forferdelige forhold. Mesteparten av det som konstituerer menneskelig well-being (jeg bruker bare det ordet jeg, ok?) unnslipper enhver snever Darwinistisk kalkulus. Alle mulige opplevelser et menneske kan ha må bli realisert i hjernen som evolusjon har bygget for oss, men hjernen vår er heller ikke konstruert med vår høyeste oppfyllelse som mål, akkurat. Som Pinker sier, hvis vår subjektive well-being skulle være i fullstendig overensstemmelse med hva evolusjonen dikterer, så ville kanskje ikke jeg hatt noe høyere kall enn å gjøre daglige bidrag til min lokale spermbank. Sinnene våre er ikke bare i overensstemmelse med evolusjonær logikk. Vi har riktignok arvet mye lengsel og oppførsel fra våre fjerne forfedre som sikkert hjalp disse mye, men mye av vårt indre liv er ikke helt kompatibelt med å finne well-being i vår verden nå.

Så, jeg er ikke uenig med deg, men ren overlevelse blir litt praktisk uinteressant for min del. Ikke fordi jeg tror vi har unnslippet evolusjonens regler, eller fordi evolusjon ikke har produsert lag på ekstra lag med bevissthet, kompleks adferd, tanker, følelser og mer med overlevelse, eller rettere reproduksjon, som sitt eneste "mål". Ikke heller fordi vi ikke kan forstå mye av vår oppførsel og rare inklinasjoner i evolusjonære termer, men fordi ren overlevelse nærmest aksiomatisk allerede ligger til grunn, og enhver empiri og undersøkelse av hva som får mennesker til å ha det bra foregår på et litt annet plan enn det evolusjonære. Well-being, lykke, tilfredshet, velvære, mikkemustilstand - alt dette er fullstendig begrenset av vår nåværende og fremtidig biologi, men kan ikke direkte bli fullstendig redusert til instinktive drifter og evolusjonære nødvendigheter.

Sitat av *pi Vis innlegg
Av og til er det feil fordi folk har misforstått. For eksempel fordi de har blitt innbilt at vaksiner er en djevelsk konspirasjon eller at krystallhealing funker. Ofte er det feil fordi de er basert på reaksjonsmønstre som en gang var logiske og adaptive, men som ikke lengre er det. Kontroll er et stikkord. I tillegg til å tolke kontekst og forvente fremtid, så husker vi også fortid, bevisst og ubevisst. For noen vil erfaringene tilsi at det er trygt å overlate kontroll til andre, kanskje det er direkte utrygt å stole på sin egen kontroll. De vil kanskje kaste seg over det himmelrikescenariet, i alle fall hvis det er en snill farsfigur som har kontrollen der. Noen vil derimot ha lært at det å ha kontroll selv er det aller viktigste, og da er behovet for å vite sannheten, om aldri så ubehagelig, helt avgjørende. For noen vil dette behovet kunne ta så stor plass, at belønningen ved å ha kontroll blir større enn bokstavelig talt alt annet. Det kan bli maladaptivt, i den grad at det kan få deg til å gjøre noe så fundamentalt anti-homeostatisk som å nekte deg selv næring. Jeg tror kontrollbehov veldig ofte er den bakenforliggende faktoren når dette søkesystemet mot mikkemustilstanden går i ball og virker mot sin hensikt, rett og slett fordi de fleste traumer fundamentalt sett handler om kontrolltap.
Vis hele sitatet...
Jeg likte det du skriver her. Takk. Flott utdypning om hvordan søken etter mikkemustilstanden kan bli maladaptivt. Dette spiller godt inn i det jeg skriver om at man kan ta feil om hva som konstituerer well-being, og at vi gjennom forskning og empiri kan forstå mekanismer som ligger til grunn og også peile ut bedre strategier.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke jeg? Hvorvidt menneskelig adferd i teorien kan predikeres fullstendig er én diskusjon. Du og jeg kan jo ikke oppholde oss i samme tråd i et døgn uten at fri vilje blir tema, jeg skal la den ligge her. Men jeg synes ikke denne modellen har noe mindre prediksjonskraft enn noen annen modell for adferd som jeg kan se for meg. Det er rom både for hvordan systemet fungerer og hvorfor det av og til ikke gjør det. I teorien, vel å merke. I praksis vil det åpenbart være for mange faktorer til noen sikker prediksjon, i alle fall uten å kjenne enkeltpersonens reaksjonsmønstre veldig godt.
Vis hele sitatet...
Hehe. Vi har kanskje noe uppgjort når det kommer til fri vilje. Men ja, la oss legge den vekk her (selvom det kunne vært relevant om man skal grave skikkelig ned i dette). For ordens skyld tviler jeg på at menneskelig adferd i teorien kan predikeres fullstendig, men det er ikke fordi jeg tror på fri vilje, men fordi jeg er åpen for at det finnes stokastiske elementer som påvirker adferd. Uansett, slik myoxo formulerte denne modellen så har den ikke prediksjonskraft. Det var det jeg svarte på. Men det er fordi den er formulert litt uheldig og resulterer i Hva vil et gitt menneske gjøre i situasjon X, Y og Z? Jo, det som gjør det lykkelig. For det første kan dette gitte menneske ta feil på nærmest vilkårlig mange måter, og man har helt kunstig redusert modellen til en enkelt variabel. Vi kommer ikke noe vei med det i hverken å forstå hva well-being består i, ei heller å kunne predikere oppførsel eller egentlig forstå oppførsel i noen særlig grad.

Myoxo, du forsvant litt fra tråden. Har du noen tanker eller har du meldt deg ut?
Sist endret av Sky; 19. mars 2021 kl. 09:43.