View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Den tilstanden vi opplever som tilstrebelsesverdig, være seg innsikt, behag, spenning, balanse, whatever floats your boat... det er vel lykke? Hva ellers skulle det være? Så når du, jeg og Myoxo ikke vil være i det lekelandet som er beskrevet, så er vel det fordi det ikke scorer på de faktorene som vi mener gir oss lykke. Kanhende det ville gjort det hvis vi var der, men forestillingen innfrir ikke for oss nå, fra her vi står, i vår opplevelse. Hvor ellers.
Vis hele sitatet...
By all means, men nå har du bare byttet ut ett ord med et annet. Hva er lykke? Det lar seg nå lett definere: "Menneskets eneste motivasjon for hva enn det foretar seg." Greit, cool beans. Hva vil et gitt menneske velge i situashjon X, Y eller Z?
Vel, nei, det som gjør det lykkelig da... Du må endelig påstå at lykke er alt som teller, men da har du redusert øvelsen til en tåpelig lek med ord uten innhold. Min enspora søken etter innsikt og sannhet har nå blitt en enspora søken etter innsikt og sannhet fordi det er det eneste som gir meg lykke. Selv om jeg altså er villig til å lide på veien og ha det jævlig for å oppnå det.

Du har gitt modellen absolutt forklaringskraft, men samtidig strippa den fullstendig for prediksjonskraft. Lykke er nå dødt som konsept.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. mars 2021 kl. 22:06.