View Single Post
Hei Vidarlo.

Jeg synes det er interessant å gripe fatt i noen av de svarene du har gitt i tråden her (som du åpenbart administrer også).

Fra den første kommentaren din «Det er jo totalt irrelevant politikerforakt du kjem med» - griper du til sverd. Allerede i denne første setningen - kan jeg merke at itt profilbilde og din status som administrator – er i balanse med det jeg oppfatter fra dine kommentarer og svar.

Du nevner Nkom og høringsrunder i Stortinget. Ja. Dette var en prosess som ble knallhardt styrt fra Kulturdepartmentet (KUD). Gjennom KUDs bro til utbyggerne (NRK og P4) – ble det i 2009 opprettet et informasjons- og lobbyorgan, Digital Radio Norge (DRN), som skulle samkjøre The Grand Plan. Alle politiske partier på Stortinget – ble feilinformert om status for Dab ute i verden. Særlig ble de to største partiene, Høyre og Arbeiderpartiet, hardt angrepet av lobbyister i denne perioden, nokså naturlig – ettersom de er de to største partiene. Men ikke bare det. Alle politiske partier ble i denne fasen forledet. Dersom du sjekker det intelektuelle nivået på statsråd huitfeldt – i dette opptaket fra Stortinget – er jeg ganske sikker på at deler av den feedback du gav SkyMarshal i teksten over her – blir relativt tydelig og ikke så villfarende som du skal ha det til.

https://www.stortinget.no/no/Hva-skj...3611&meid=9014

Huitfeldt er i total villfarelse. Naturlig nok, ettersom hun er proppet hodet fullt av propaganda fra DRN og ledende direktører i KUD og NRK.

Synes ikke at SkyMarshal skal mobbes fordi hen mener det han mener.
Politikere har et ansvar om å følge med i timen, og alt tyder på at Anikken ikke var av dem.

- - -

SÅ til ditt svar til random67489x
Hva var det som hastet slik med DAB? Hvorfor ble DAB på død og liv trumpet igjennom? Og hva var årsaken til at FM skulle slukkes? Er det noen aktører som har hatt eller vil få økonomisk gevinst av DAB?
Her svarer du Vidarlo at mange FM-sendere var gamle, og det var begrenset tilgang på reservedeler.
Hehe. Dette var en del av The Grand Plan det også. Ved å peke på at de gamle senderne var så slitne og trette, ble argumentet om å bytte til Dab – enklere. La meg minne deg om at Norkring i alle år har vært ansvarlig for å holde FM-nettet vedlike, og at det er budsjettert driftsutgifter på 180 millioner årlige driftsutgifter på FM på hele 2000-tallet. Dersom ikke Norkring har skjøttet sitt vedlikeholdansvar er jo det kritisk, ettersom de var og er ansvarlige for FM-nettets beredskap. Det er også plausibelt å forklare dette dithen at Norkring ønsket å forsvare sine investeringer på Dabutbygging, og ville ha fortgang i overgangen fra FM til Dab.

NB: Moderne FM-sendere idag – er p.t. mer moderne og vesentlig billigere enn de eldste modellene av FM-sendere som NRK engang benyttet. Dagens FM-sendere er robuste og benyttes i 220-land i hele verden.

- - -

Så vil jeg kommentere dit svar - Sitat avxrandom67489x
Og hvorfor ble det ikke undersøkt hva lytterne ønsket? Har du noen gang hørt folk snakke om at de gleder seg til DAB kommer?
Fordi svaret du vil få då er at det vi har fungerer. Vi hadde overgang til DVB-T for eit lite tiår sidan. Den gjekk relativt greit og smertefritt. Men det var ikkje direkte folkekrav om det heller.

Og DAB har fleire fordeler, m.a. langt fleire kanalar. I FM-nettet var det plass til 5-6 riksdekkande kanaler, i DAB-nettet er det plass til langt fleire.

Du kan da ikke fortelle at Dab fungerer! 57% av den norske befolkning er direkte misfornøyde med Dab. Bare 27 % er fornøyd ifølge Mediaundersølkelsen i 2018. Den generelle radiolytting er dårligst i Europa, men såvidt 55% daglig lytting. Tusenvis på tusenvis av klager og underskriftskampanjer har kommet inn til Kulturdepartmentet. Dette er tidenes medieflopp i Norge, og den er nå under opprulling.

Som eneste land i verden står vi tilbake med en lite velfungerende Dab-nett, og alt tyder på at vi blir helt alene om å slå av nasjonal FM. Basta!

Du skriver at med Dab så får vi flere kanaler. Haha. Det var flere kanaler på mellombølgen. Faktum er at vi har fått et knippe hermetikkkanaler fra tre avsendere. NRK, MTG og Bauer. Det er ikke mangfold, men det motsatte. Et lisensmonopol, og et kommersielt duopol.

Lyden på DAB vil aldri kunne konkurrere med andre digitale plattformer som allerede idag har et vesentlig høyere oppløsning på streaming enn det Dab har. Dablyden suger – mest av alt fordi publikum i bevegelse er lidende (særlig sett i forhold til FM), og fordi gniergenet i både Bauer og MTG har fått de til å sette opp 16 jukebokser med lav bitrate.

Det blir for omstendelig å kommentere alt du har skrevet Vidarlo, men jeg må få frem mitt poeng om at dine svar og kommentarer bærer preg av at du ensidig har tatt til deg informasjon som er skrevet og forfattet av dab-lobbyen – DRN. DRN farer ikke med sannheten, de omskriver den. DRN henter også sin info fra WORLD DAB, en internasjonal gjeng med dab-evangelister som skal ut i verden for å misjonere Dab.

FM lever i beste velgående i 220 land og territorier. FM kan se frem til et langt liv ved siden av internett-basert strømming av radio. DAB er dødt internasjonalt, og vil være helt borte i løpet av de neste 5-10 år.

SÅ har jeg lyst til å avslutte med en hyllest:

Jeg har lyst til å hylle en av Norges fremste politiske stemmer. Hun er til enhver tid godt forberedt og er ekstremt kompetent i det hun driver med. Rett og slett en foregangsfigur. Spesielt har jeg lyst til å trekke frem Huitfeldts analytiske evner - slik som her i dette eksemplet fra Stortinget 9. mars 2011xhttps://www.stortinget.no/…/Arkiv-TV-…/… Så Anniken - Takk for din suverene evne til å få frem sannheten.