View Single Post
Jeg har ikke den tekniske kompetansen til å ha noen tilfredsstillende informert mening om det er lønnsomt, lurt og forsvarlig å ofre FM for DAB, så akkurat det vepsebolet skal jeg ikke stikke kuken min inn i. Men det er to ting jeg har merket meg, og som jeg synes vitner om litt elitistiske og hovedstadssentrerte holdninger fra politikerne:

Den første: Når man tvinger igjennom slike endringer og ønsker å forklare det som nødvendige tiltak for samfunnets beste, så bør man så langt som mulig bestrebe seg på å gjøre overgangen glattest mulig. Her er det mange enkle og billige tiltak politikerne kunne gjort. For eksempel kunne de i en overgangsperiode ha triksa litt med toll og avgifter slik at DAB-adaptere til bil ikke kosta et halvt statsbudsjett. Eller stilt krav til bilimportørene i god tid før slukningen. Eller de kunne lempa litt på kravene slik at det ble enklere å sette opp en lokal sender der det er dårlige DAB-forhold. Vi kan jo ikke kalle det piratradio hvis det skjer med myndighetenes velsignelse, men det er denslags jeg tenker på. Heh, kaperradio, kanskje? Uansett: slike tiltak er fraværende, og da er det vanskelig å ta deres bedyrelser om at det er til felleskapets beste seriøst.
Den andre er at DAB-dekninga er dårligst i distriktene, og det var de som hadde færrest kanaler og dårligst mottakerforhold under FM-regimet også. De var også i større grad avhengige av gode radioforhold; er du midt i Oslo finner du åpen Wifi på hver kaffebar og hvert bibliotek, som dersom P2 skulle falle ut er det neppe verdens undergang. Ute på jobb med traktoren i de dype skoger er imidlertid mulighetene litt mer begrensa. Jeg vil være litt tilbakeholden med å trekke distrikskortet, men å forværre en situasjon som allerede er presset for å tilgodese de store bysentrene med noe de egentlig ikke trenger? Det virker underlig.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal lese ut av dette, men generelt er jeg skeptisk til nedbygging av alle former for infrastruktur. Det er forøvrig sinnsykt irriterende når DAB-radioen faller ut. Med FM blir signalet gradvis dårligere, men med DAB krystallklart helt til det bare blir fullstendig tyst. Kanskje en vanesak, men personlig opplever jeg det som lang mer enerverende enn dårlige FM-forhold.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2018 kl. 10:38.