View Single Post
Sitat av Lil J Vis innlegg
Har selv kun prøvd oxazepam. Og det høres ut som dette er en av de kjedeligste benzo'ene.

Jeg trodde alle benzo'ene føltes ganske likt?
Vis hele sitatet...
Oxazepam/Alopam er Sobril. Brukes gjerne mot angst, uro og spenning i tillegg til søvnvansker. Mot mild angst doseres det gjerne 10-15mg, og gjerne 25mg mot sterkere angst. Halveringstiden ligger på rundt 4-15 timer. Reaksjoner er individuelt men i mitt tilfelle er det i grunnen på ingen måte potent nok i de verste periodene.

For å rangere litt:

Alprazolam/Xanax - Ett av de mest potente innen benzodiazepiner. Brukes mot diverse former for angstlidelser og panikkanfall. Halveringstiden er på 12-15 timer, og dosering ligger på alt fra 0,5 mg, 1 mg og 2 mg etter behov. La meg si det slik, har du en oppegående lege vil ikke hun/ham gi deg dette å gomle på uten et meget godt grunnlag.

Bromazepam - Bromazepam er et benzodiazepin som ikke er godkjent for bruk i Norge, men selges i mange andre land. Kan derfor ikke si mye om egne personlige erfaringer eller meninger. Også for angst og panikkanfall. Hvor potent det er ovenfor andre benzodiazepiner kommer også an på dosering slik jeg har forstått det.

Chlordiazepoxide: Et sedativt hyptotikum. Angstdempende, muskelavslappende og har etter det jeg har lest en terapeutisk virkning mot psykologiske traumer på grunnlag av sin amnestiske effekt. Dette kan jo også være en sideeffekt av mange benzodiazepiner, dog. Brukes ikke som jeg vet her til lands. Halveringstiden ligger på rundt 5–30 timer. Slitsomt.

Clobazam: Angstdempende, muskelavslappende, og ikke minst sedativt. Hvilket gjerne medfører tretthet, dårlig konsentrasjon, svekket oppmerksomhet, muskelsvakhet og muligens slørete syn. Slørete tale er det vel liten tvil om om man tar litt for stor dose av disse. Virker aktivt på reseptorene i hjernen (GABA reseptorene) for å øke frigjøringen av GABA. Noe som forsterker de beroligende effektene i nervecellene ved GABA. Ved å da roe nervecellene vil preparatet forhindre overdreven, hurtig og repiterende produsering av elektriske signaler i nervecellene i GABA. Slik blir den elektriske nerveaktiviteten i hjernen stabilisert og leder til at man kan forhindre og behandle tilpassning for å opprettholde den normale hjernefunksjonen. Brukes kun opptil to uker for alvorlig angst, og også mot epilepsi.

Flunipam/Rohypnol

Clonazepam/Rivotril - Dette kan de fleste nok om.

Nitrazepam/Mogadon - Hypnotikum. Sedativum. Antikonvulsivum. For innsovningsvansker og andre søvnproblemer. Har en angstdempende, beroligende effekt samt muskelavslappende. Grunnen til at jeg plasserer denne ovenfor Diazepam er grunnet dosering og halveringstid.

Diazepam

Oxazepam - Altså, Sobril.

Husk alltid at selv Benzodiazepiner har forskjellige bruksområder, og at man vil reagere individuelt av ulike årsaker som f.eks at en bruker sliter med søvn, en med mild angst og en annen med direkte alvorlige panikkanfall. Jeg personlig råder alle til å være meget forsiktig med å leke seg for mye med piller med medisinske indikasjonener. Snakker av erfaring. Om man enn skulle gjøre det ville jeg pekt i retning felleskatalogen/google for å undersøke ønskede og uønskede effekter. Eventuelt det som verre er. Orker for øvrig ikke ta med alle benzodiazepinene der ute. Har nevnt noen få som ikke er i bruk er i Norge, dog. Kildene til kartleggingen er Professor C Heather Ashton, Benzo.org.uk. Konklusjon: Nei, ikke alle føles likt selv om de har mange av de samme effektene, og virker ved binding til GABAA-reseptorer i sentralnervesystemet.

Vel, different strokes, different folks.

[COLOR="Indigo"]Lucy in the sky with Demons[/COLOR]