View Single Post
Jo mer jeg har tenkt på dette jo mer virker det som hoax.
Om det virkelig var så enkelt å lage GHB hvorfor ville folk da stresset rundt med farlige kjemikalier og slikt?

Hva som skjer med aminosyren som kan danne naGHB i tillegg til etanol kan jeg ikke for mitt bare liv klare å forestille meg. Sjekket litt i noen notater fra et bryggetreff jeg var på engang og der ble det sagt at kobber ble brukt for å redusere mengden fusel. Og nå skal liksom kobberet virke helt motsatt her? Nei det finner lite trolig.
En annen ting å være oppmerksom på er at en bør være pinlig nøyaktig med renhold og huske å desinfisere alt som skal i kontakt med brygget. Faren for infeksjon vil være veldig stor. Når en brygger øl så skjer det stormgjæring nesten umiddelbart etter at gjæren tilsettes. Da produseres det ganske store mengder etanol og det blir vanskeligere for bakterier å slå rot i brygget. Men selv ølbryggere får infiserte brygg nå og da. Her er det minimalt meg etanol samt at man tilsetter MSG. Hvordan MSG påvirker brygget vet jeg ikke, men proteiner brytes ned av varme, så å kjøre en kjapp pasteurisering vil potensielt kunne gjøre MSG uvirksomt. Men jeg tror nok jeg definitivt ville kokt opp sukker og vann i ca 15 minutter. Og kanskje forsøkt å tilsatt MSG med 2 minutters koketid igjen.

Men for all del - gjør en test og se hva du får ut. Om det virker så er det jo gull.

Enn så lenge tror jeg dette er en virkelig god hoax.