Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kan det hende at det er du som har bitt på propagandamaskineriet til IDF og Israel? Israel bombet huset til en laverestående Hamasbyråkrat her om dagen og to livet av ham, kona og syv barn. Er det Hamas sin feil? Var det nødvendig å drepe alle ungene? Hvor skulle de eventuelt ha reist og gjort av seg? Jeg har tidligere nevnt hva jeg mener om Hamas sine strategier så jeg trenger ikke rippe opp i det, men er det virkelig så svart-hvitt at det er Hamas som er ansvarlige for at 300 barn er drept de siste ukene og at over 2000 mennesker er skadde?
Vis hele sitatet...
La oss forholde oss til faktiske tall, i det minste. 300 barn er ikke drept. Jeg regner med at det var en glipp og at du mente 300 palestinere, men bare for å ha de faktiske tallene på plass: Gårsdagens tall fra FN er at 375 palestinere er drept, hvorav de mener 270 er sivile og 83 barn.

Hvor skulle de gjort av seg? Godt spørsmål, for bomberommene er forbeholdt Hamas-medlemmer og våpen. Enn om de hadde brukt pengene på flere bomberom i stedet for raketter. Da hadde de neppe trengt bomberommene i utgangspunktet. Og angående de konkrete påstandene til Quakecry som det kan virke som du antyder er propaganda, nemlig at Hamas oppfordrer sivilbefolkning til å være menneskelige skjold og at Hamas lagrer våpen i private boliger, så er begge deler dokumentert og allment kjent. Jeg har tidligere lenket til offisielle Hamas-uttalelser som både bekrefter at menneskelige skjold forekommer og oppfordrer til å fortsette praksisen. Og ikke bare lagrer de våpen i private hjem, men UNRWA fant i forrige uke ut at Hamas lagret våpen på en skole.

Sitat av Unsub Vis innlegg
De stoppet opp da jeg har vært i utlandet, i tillegg er det også liten vits å gå rundt grøten med deg i dagesvis for å håpe du endelig vil klare å tvinge fram hva enn poeng det er du prøver å fremme.
Vis hele sitatet...
Når du kaller helt konkrete spørsmål om hva, helt konkret, Hamas oppnår med sine angrep og de forferdelige konsekvensene av dem for å "gå rundt grøten", har du virkelig klart å gjøre krystallklart hvor forvirret deler av denne debatten er.

(PS: Du hadde allerede svart Gamgee mellom mitt spørsmål og min oppfølging.)