Tråd: Gazastripen
View Single Post
DonTomaso: Hvordan mener egentlig du at Israel bør handle i stedet?

Dette er altså ment som et genuint, ikke-retorisk spørsmål. Jeg kan ikke ekstremt mye om konflikten, men opplever at jo mer jeg leser om den, jo færre valg virker det som Israel har for øyeblikket, og har hatt, historisk sett.

Hva var etter din mening det første feiltrinnet som ble begått, og av hvem? Burde Israel blitt opprettet i utgangspunktet?

For meg virker det som om det utelukkende har vært araberne som har vært aggressorene i de mange enkeltkonfliktene opp igjennom, men Israel har selvfølgelig måttet forsvare seg. De har okkupert og holder land, som man ofte gjør i krig, ja, men for meg er det mer troverdig at det er av strategiske grunner mtp. arabernes stadige løfter om Israels utslettelse, snarere enn at okkupasjon i seg selv er motivasjonen. Spesielt når det meste (Sinai) er levert tilbake, og det, som sagt, ikke var Israel som begynte krigen i første omgang.

At maktbalansen er skjev er jo heller ikke noe man kan gi Israel skylden for. Det er jo ikke akkurat deres feil at de arabiske landene har blitt vanstyrt, mens de selv har klart seg rimelig godt. (Det er jo ikke som om det kun er Israel som har mottatt penger heller.) Man kan jo selvfølgelig si at skjevheten gir Israel et større ansvar, men det har jeg faktisk inntrykk av at de forsøker å ta også. De forsøker så vidt jeg kan se å unngå å treffe sivile, men når Gaza er så folketett som det er og Hamas i tillegg motarbeider Israels oppfordringer til evakuering, så blir det så klart vanskelig. Hvilke alternativer har Israel egentlig? Burde de bare la være å gjøre noe med rakettangrepene?

Er det blokaden av Gaza du mener er feil? Selvfølgelig er jeg enig i at den skaper store problemer for sivilbefolkningen der, men er det ikke også ganske klart at et Hamas med ubegrenset tilgang til våpen virker ekstremt lite betryggende for Israel? Er ikke blokaden egentlig et ganske nødvendig onde, sett fra Israels side?

Setter pris på om du tar deg tid til å svare. Jeg kommer til å endre mening om du gir meg en grunn til det.[/quote]
Sist endret av nso; 21. juli 2014 kl. 20:32.