Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Ok, så du er i hvert fall enig i at Hamas sine angrep markant forverrer palestinernes levekår på kort sikt. (En undersøkelse fra Pew viser for øvrig at 63% av innbyggerne på Gaza er negativt innstilt til Hamas.)

Neste spørsmål: Tror du Hamas sine angrep medfører færre israelske bosetninger?
Vis hele sitatet...
Vel, det er muligens minst dårlige valget de har.

Vestbredden har åpne grenser mot Jordan, en halvveis fungerende økonomi og er ikke overdrevent tett befolket. Ei heller minsker landområdet så dramatisk som mange andre i tråden legger til grunn (dette populære bildet baserer seg for det første på å markere hele ørkenen i sør som byttet, og for det andre viser kartet nå hvem som har sivil myndighet der, ikke hvem som faktisk bor der.. forandringen fra 60-tallet til nå i faktiske bosetninger og brukelig land er særdeles mye mindre dramatisk). Vestbredden har dermed langsiktig ålreite utsikter om man klarer å fortsette arbeidet med å bygge opp en fungerende administrasjon og få en eller annen form for ordnet langsiktig relasjon med Israel. De trenger en kursjustering, gjerne en markant en, av dagens politikk og dagens forhold mellom partene.

Gaza* derimot? Mange mennesker på ett veldig lite område (dog ikke i nærheten av Hong Kong eller Singapore), alle med liten til ingen utdannelse, ingen tradisjoner for næringsvirksomhet og stengte grenser mot Egypt (og åpenbart Israel). Uten at noen av premissene for en suksessfull bystat, som Gaza i praksis er, ligger til rette er det vanskelig å se for seg en positiv fremtid for Gaza uansett kursjusteringer av politikken. Såvidt jeg kan se er de avhengig av en eller annen form for dramatisk forandring av dagens realiteter, og å provosere fram handlinger som gjør Israel uspiselige for resten av vesten er en brutal og kynisk politikk; men den kan lykkes. I motsetning til vestbredden mistenker jeg de har for lite å vinne på å være snille og samarbeidsvillige.





* Dette sagt, så er jeg genuint usikker på hvor ille forholdene på Gaza faktisk er. Jeg veit at jeg har ett markant annet forhold til vestbredden etter at jeg reiste igjennom enn før og jeg har møtt flere nødhjelpsarbeidere som trivdes særdeles godt på Gaza (noe de selvfølgelig bare kan si privat). Dessverre både er og var Gaza stengt uten spesielle tillatelser jeg ikke klarer å få. Dette er det landområdet jeg har hatt mest vanskeligheter noensinne av å finne ut hva realitetene på bakken er noensinne.