Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hamas har tilbydt seg å legge ned våpnene mot en Palestinsk stat, å legge ned våpnene uten å få noe tilbake funket veldig dårlig for PLO.
Vis hele sitatet...
Fatah sin ikke-militante tilnærming fungerer fortsatt bedre enn Hamas sin militante tilnærming på problemstillingen. Hamas oppnår absolutt ingenting ved å fortsette sin nåværende taktikk, annet enn å påføre skade. Jeg kan virkelig ikke finne noen potensielle sannsynlige scenarioer der jeg ser for meg at Hamas vil oppnå et bedre resultat ved å fortsette aggresjonen, mot alternativet å legge ned våpnene.

Å legge ned våpnene og forsøke å få til en konstruktiv dialog er for meg et åpenbart bedre valg. Men det er jo tydelig at Hamas og mange andre ikke mener dette. Så en får jo se hvor det bærer.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Stemmer, for på Vestbredden blir ikke husene bombet, de blir bare jevnet med jorden av en bulldoser før landet blir gjort om til en Israelsk bosetning.

La oss heller ikke glemme at om en av Palestinerne som får huset sitt ødelagt prøver å bygge påny så vil det være tilnærmet umulig å få byggetillatelse og det er da bare et spørsmål om tid før Israel sender inn bulldoserne igjen. Dette da samtidig som bosetningene utvides i rekordfart.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at Israel har jevnet ned både palestinske og israelske boliger med bulldosere i buffersoner og lignende, det av forskjellige årsaker. Noen legitime, og noen som nok er mer tvilsomme og sterkt kritikkverdige. Men, det er fortsatt bedre enn å bli bombet. Med tap av menneskeliv og annet.

Slik jeg ser det så er Hamas sin aggresjon med på å ta fokus vekk fra nettopp slike ting som dette, og er potensielt med på å ødelegge fremgang på disse områdene (bosetninger, riving av boliger, etc). Hamas gir kun smør på flesket til de som ønsker at Israel skal føre en mer aggresiv strategi mot Palestina.