View Single Post
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg tenkte å følge videre med på kranglen, men vil bare nevne egne erfaringer.
...
På gpu-viftene har jeg laget en profil i MSI afterburner/evga precision, slik at viftene såvidt surrer og går når tempen er lav, for det har ingenting å si hvor høy idle-temp er, så lenge den er akseptabel, jeg syntes det var bedre å la viftene såvidt gå, enn å drepe de helt, men her spiller nok personlig preferanse inn.
Vis hele sitatet...
Bare så det er sagt; fra min side var det alltid ment som en diskusjon, men når en av partene bare kaster inn småfrekke synsekommentarer uten kilder eller begrunnelse ser jeg at det kan oppfattes som en krangel. Jeg har prøvd så godt jeg kan å være saklig hele tiden, og ikke minst prøve å hjelpe folk til å ta velinformerte valg Jeg skal innrømme at tålmodigheten min tidvis har vært satt på prøve, men jeg tror alle innleggene mine inneholder dokumentasjon og argumentasjon, slik at de går under kategorien "diskusjon/debatt"

For å ta den andre biten; litt luft er mye mye bedre enn ingen når det gjelder kjøleeffekt. Bare bittelitt snurring er nok til å senke temperaturen enormt, men som du sier; det har ikke noe å si hvor høy idle-temp er så lenge ting er stabilt og alt virker

Hva som er "best" her er bare personlig preferanse, men TS leker med tanken på å lage et oppsett med så lite støy som mulig, og jeg har egentlig bare bekreftet at det ER mulig å la kortene idle vifteløst, på bekostning av idle-temp. En liten fordel med å skru dem helt av er at vifter, som alle mekaniske deler, blir slitt over tid og jeg har opplevd at noen vifter som har vært veldig stille i starten har fått ulyder etter lang tids bruk. Jeg vet ikke helt årsaken her, men om det skulle skje med et skjermkort er det ikke alltid bare-bare å erstatte den med en ny.

Hvis de er av 95% av tiden vil man i teorien få 20 ganger lenger "levetid" (selv om alder også i praksis spiller inn)

Edit: ^ det over er helt teoretisk, det er selvsagt mange flere faktorer....

Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver, og du nevner MSI Afterburner og EVGA Precision X, som er de to jeg har best erfaring med og. De er veldig like, men etter at jeg byttet til MSI har jeg ikke byttet tilbake. Jeg har ikke funnet noen store forskjeller utenom GUI og at MSI virker litt mer ryddig her og der...
Sist endret av phish; 16. mai 2014 kl. 16:59.