View Single Post
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av marradi Vis innlegg
Vel... Når man korrigerer for ørets følsomhet er faktisk 25 dB ved 700 Hz ca. 3 dB høyere enn 20 dB ved 4500 Hz. Bare så det er sagt..
Vis hele sitatet...
Ville fortsatt valgt 700Hz over 4500hz annyday, 4500Hz er en grusom frekvens, jomer i ørene så det synger etter på relativt lav dB. Men poenget er at man ikke bare skal se på db, da frekvens har nesten mer å si.

Sitat av phish Vis innlegg
Du vet tydeligvis ikke så mye om hvordan varme oppfører seg i et medie (luft her), for ved vifteløs kjøling er faktisk overflatearealet meget viktig. Hvorfor tror du at Noctua NH-D15 er så stor, og hvorfor kjøler den bedre enn andre kjølere? Du trenger ikke engang å ha bestått ungdomsskolen for å forstå det....

Det har som sagt ikke så mye å si hvor bra varmevekslingen er ut til ytterste ledd av kjøleren ("finnene") kjøler når man når termisk likevekt (som man gjør ganske fort i et lukket system med konstant effekt). Jeg orker ikke å diskutere fysikk for dummies, men vi kan godt lage en tråd i forumet for vitenskap og teknologi, så kan du få komme med fantasiene dine der. Her bekrefter f.eks brukeren slashdot dette:



Her har du wikipedia om kjølelementer. Det er noen fine grafer nederst som viser hvorfor finneretningen har noe å si, og at luft flyter grunnet forskjellig densitet ved forskjellig temperatur. Har du hørt om den ideelle gassloven? PV = nRT?

For dummies; V er volum og T er temperatur. Den sier at for den samme gassen ved det samme trykket (noe vi har her) vil volumet (og dermed densitet) være lineært proporsjonalt med temperaturen (i Kelvin). R er en konstant.

Hvis du vil ha ting inn med en enda mindre teskje kan du spørre hvordan (vifteløs) kjøling fungerer i et egnet forum.



Og hvor i all verden har jeg gitt inntrykk for at jeg ikke forstår dette? Det har aldri vært emne i denne tråden.

Du må gjerne fortsette å dumme deg ut og sette opp stråmenn, men du klarer neppe å overbevise noen som har et snev av kunnskap innen f.eks termodynamikk. Go wild, det er i det minste underholdende lesning
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt har fått med deg alt jeg har sagt gitt.
Jeg har sagt av overflate ikke er alt, det er andre ting som spiller inn også. Noe som er helt reelt. Selfølgelig er overflate viktig, veldig viktig, men det er andre faktorer som også spiller inn. Jo mindre kjøleren blir, jo mer spiller disse faktorene inn. Og jeg vil etter bilder å bedømme påstå at overflate arealet, som er det du mener har alt å si, er relativt likt på de 2 kjølerene. Antaglig vis litt mer på windforce, men ikke sinsykt mye.
Og om man vil kjøre kortet vifteløst har man antaglig vis mange ganger mer å tjene på å finne ett kabinett med invertert hk plate, slik at lufta faktisk har noe å flyte opp til, og ikke bare stiger rett opp i pcb'en.

Forøvrig, det å montere d15 feil vei for å kjøre den passiv tror jeg faktisk man bare kan drite langt i. den er rett og slett ikke desinget slik, og den vil crashe med både ram og vrm heatsinks