View Single Post
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Han har jo sagt at det ikke betyr noe om kortet bråker når det blir brukt, og det er da vitterlig ikke verre enn å sette opp f.eks MSI Afterburner til å lage en fin kurve som vist tidligere.. mine kort bråker veldig lite på opp til ca 55% duty cycle, men de når VELDIG sjelden den temperaturen jeg har satt opp som maks for det...

Igjen; du får det ikke stillere enn dette:

http://bildr.no/image/bkJ2NjRZ.jpeg

Hvis vi tar utgangspunkt i TS sine ønsker om minst mulig lyd i "passiv modus", så er det naturlig å velge det skjermkortet som har den største overflaten og den mest overdimensjonerte kjøleren... Gigabyte har en stor kjøler, og det er et forholdsvis stille kort under load og...

http://images.anandtech.com/graphs/graph7398/58565.png

Fra review på Anandtech:



For all del, har hovedkort fra Asus og er veldig fornøyd med det, men jeg vet hva jeg ville valgt om målet var en lydløs pc. Da tar du den kjøleren som klarer å holde systemet stabilt selv om viftene står stille...

Kan du poste et screenshot fra GPU-Z som viser dine vifter?

Hva er det som støyer sånn i kabinettet ditt at du trenger spikes? Som sagt har jeg klart "kunststykket" å ha bare to 120mm vifter (@~300 RPM) som kilde til støy i idle. Pluss den lave surrelyden fra vannkjølinga, og derfor ville jeg heller valgt en Noctua NH-D15 om jeg skulle valgt på nytt. Jeg hadde vel egentlig aldri hatt den vannkjølegreia om det ikke var på tilbud akkurat da, men fordelen er at den drar all luft ut fra kabinettet med CPU som siste ledd, og på den måten slipper jeg å ha kabinettvifter... Man kan oppnå mye av det samme med en luftkjøler med vifter som peker oppover og åpning i topp, for det er virkelig ikke store luftstrømmen som lages. I idle er det ikke merkbart, men så beveger knapt viftene seg, så det er kanskje ikke så rart



Tja. Det er nok mulig. Jeg har ingen (kabinett)vifter bortsett fra de to som kjøler radiatoren, men NOE luftgjennomstrømning bør du ha. Det er utrolig hvor stor forskjell "bittelitt" gjør i forhold til "ingenting". Jeg tror du kan klare deg med Noctua NH-D15 som eneste vifte(r) uten større problemer... Sett kjøleren slik at viftene peker oppover og skru av de to "lokkene" i toppen av kabinettet...

Og når det gjelder hvilken kjøleribbe som er best så har jeg ikke tall på det da veldig få tester slikt, men man trenger ikke å ha doktorgrad i fysikk (jeg har litt på universitetsnivå btw.) for å vite at større kjøleareal = bedre kjøling...

Jeg kunne skrevet litt om termodynamikk, men dette er så grunnleggende at jeg ikke helt ser poenget

Sånn rett ut; den viktigste faktoren er temperaturforskjellen mellom kjøler og luft (derfor vil du ha inn litt ny luft), og den nest viktigste er arealet til kjøleren. Det hjelper ikke om du klarer å lede varmen kjempegodt og effektivt inn i kjøleren, dersom du ikke får ledet varmen bort fra den. Det er det siste som er "utfordringen" om du vil kjøle passivt, og jo større areal det er som knytter sammen luft og kjøler, jo bedre vil kjølingen bli... Det hjelper også at finnene "står" da det blir flere "kanaler" for luften å "flyte" mellom.

Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg kan forklare stort enklere, men jeg er 99% sikker på at Gigabyte sin kjøler vil gi lavere temperatur om viftene er av.
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt hvordan varme oppfører seg, og jeg vet også at man monterer gpu liggende i kabinettet, altså med vifta ned, så hvilken vei kjøleribbene går spiller ingen trille. Er forøvrig ikke slik at den med fysisk størst kjøler kjøler best, er så mye mer som spiller inn.
Hvilke tiltak har produsenten gjort for å minke tempraturene på selve kjærnen? Hvor bra leder heatpipsa? Hvor bra leder kjøleribbene? Hvor bra er kontakten mellom de forskjellige komponentene? Blir litt som å si at "min bil har 300hk, derfor er den raskere en din som har 250hk. Er så himla mange faktorer som spiller inn, så største overflaten er ikke altid best, men somregel er det slik, men ikke altid.

Sitat av phish Vis innlegg
...

Hvis du hadde giddet å lese så hadde du kanskje ikke stilt det spørsmålet. Vennligst les neste gang i stedet for å komme med dustete one-linere. Ja, jeg vet veldig mye om lyd generelt, og sikkert mer enn deg...
Vis hele sitatet...
siden du vet så mye om lyd, burde du vite at det Mkvarner sier stemmer veldig godt, 20db på 4500Hz er mange ganger verre en 25dB på 700Hz
Sist endret av Frufsa; 14. mai 2014 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.