View Single Post
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Soul Kitchen
Jeg husker å ha bitt meg merke i denne tilmtittelen for noen år siden, og tenkte da umiddelbart at den hadde noe med The Doors-låta med samme navn å gjøre. Da jeg på lørdag igjen kom over filmen i butikken, innså jeg at det ikke var tilfelle, men fikk likevel en positiv overraskelse da jeg så hvem som hadde regissert filmen. Regissør Fatih Akin er nok mer kjent for bl.a. Gegen die Wand (Mot veggen) og Auf der anderen Seite (Den andre siden), som begge på sitt vis tar skildrer sterke historier fra det tyrkiske miljøet i Tyskland.

Soul Kitchen skiller seg tydelig fra de to andre nevnte filmene av samme regissør - dette er komedie, og en typisk feelgood-film. Tyrkerne er forøvrig byttet ut med grekere, og innvandrerperspektivet har ikke samme fokus her som i de to andre filmene jeg har nevnt. Vi møter Zinos som driver en shabby restaurant (kan dere gjette navnet?), og broren Ilias, som er på permisjon fra fengselet. En eksentrisk gourmetkokk, Zinos ønske om å reise etter kjæresten til Shanghai, en sleip eiendomsutvikler og den spilleglade Ilias' forsøk på å drive restauranten er ellers viktige ingredienser i filmen.

Alt i alt en meget god og fargerik film, rett og slett en strålende tysk komedie. Anbefales!

Sitat av Boo-Boo
En Indonesisk film med en engelsktalende director. Så man får førsteklasses indonesisk action (dvs. kampsport på høyt nivå) med kvaliteten fra hollywood! Dette er altså ikke noe amatørfilm fra Indonesia.
Vis hele sitatet...
Må bare kommentere dette. Mener du virkelig at regissørens språkkunnskaper har noe å si for filmen? Eller at alle Hollywood-produksjoner oser av kvalitet? Ærlig talt, Indonesia er et stort land med nesten 250 millioner innbyggere, tror du ikke de klarer å produsere vel så bra film der som i USA eller et hvilket som helst annet land? Har du sett mange andre indonesiske filmer eller, siden du åpenbart hinter om at andre filmer derfra er "amatørfilmer"?