View Single Post
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
123
Først vil jeg bare si at jeg nok er en smule anglofil og har hatt en forkjærlighet til britiske filmer helt siden mine øyne første gang fikk gleden av å se "Lock, Stock and Two Smoking Barrels," i herrens år, 1998.

Wild Bill er filmen, som har fått 7,1 på IMDB; http://www.imdb.com/title/tt1795702/ kom ut på kino den 23.mars i år.

Wild Bill er i utgangspunktet et drama, men som alltid i britiske filmer greier de flette inn en god dose humor, samtidig som de greier holder karakterene og historien realistisk. Noe som synes være mangelvare i mange amerikanske klisjeer nå til dags.

Wild Bill er kallenavnet på hovekarakteren som etter 8 år i fengsel slipper ut på prøve. Han kommer ut med intensjonen om å flytte/ flykte til Skottland for å slippe unna sitt gamle miljø da han må holde seg unna trøbbel for ikke å ryke inn igjen. Bill har 2 sønner på henholdsvis 11 og 15 år. Det viser seg når han kommer hjem til dem at moren deres har stukket av med en annen mann og de har klart seg alene en god stund. Eldstemann liker ikke sin far og vil helst ikke ha noe med han å gjøre, men historien tar en annen vending når barnevernet kommer på døra for å sjekke familieforholdene til den nylig løslatte Bill.

Eldste sønnen, Dean, krever da at faren blir værende inntil barnevernet er ute av bildet, hvis ikke vil han gå til politiet og anmelde sin far for salg av dop. Dette tør selvfølgelig ikke Bill ta sjangsen på da han absolutt ikke vil tilbake bak murene igjen. Dette blir selvfølgelig langt fra problemfritt.

Morsom, underholdende, spennende og ikke minst rørende film om en ikke helt A4 familie der man får ta del i deres utfordringer i livet. Mange interessante karakterer og en god historie i bunn gjør dette til en av de bedre filmene jeg har sett på en god stund.
Sist endret av Snemannen; 23. juli 2012 kl. 14:26.