View Single Post
Warz's Avatar
Trådstarter
764
Sitat av Dyret Vis innlegg
Bitcoins overfører X antall kroner fra A og gir Y kroner til B, avhengig av hvor eller når B velger å gjøre de om til en gyldig valuta igjen.
Vis hele sitatet...
Feil. Bitcoin overfører x antall BITCOINS fra A og gir Y x antall bitcoins. Bitcoin fungerer altså nøyaktig som paypal bare at man ikke kan overføre norske kroner, men det har ikke alltid vært mulig med paypal heller, i starten kunne man bare overføre dollar og da blir regnestykket slik:

A konverterer x kroner til x dollar, overfører x dollar til B som igjen konverterer x dollar til kroner. Da er man utsatt for en risiko i forhold til valutaprisene.

Et mål kan kanskje være at bitcoin skal bli like utbredt som andre valutaer og på den måten gjøre at folk vil kunne DROPPE å overføre fra/til norske kroner f.eks. I mellomtiden er det en fair pris å betale for alle fordelene bitcoin gir oss.

Å være en betalingsløsning OG en valuta forener dermed på fantastisk vis det verste fra to verdener. Høy risiko fører til høyere priser, og konverteringen til/fra bitcoins pålegger deg avgift på samme måte som betalingstjenestene gjør.
Vis hele sitatet...
Høy risiko skyldes få brukere, dess flere som benytter bitcoin dess mindre blir risikoen. Samtidig fører flere brukere til at konvertering mellom valutaer stadig blir mer unødvendig.

Bitcoins mangler mange sikkerhetsanordninger som gjør at mange andre valutaer faktisk overlever. Ikke-reverserbare og anonyme overføringer er i seg selv et interessant konsept, men det er et paradis for scammere og hvitvaskere.
Vis hele sitatet...
Andre valutaer overlever ikke fordi de har reverserbare og transparente overføringer, men fordi de fungerer som en TVUNGET betalingsenhet. Når valget står mellom bot/fengsel eller å følge regelene gjør folk flest det sistnevnte.

Når dette er sagt er bitcoin også en valuta og kan således lagres i banker som følger samtlige regler, reverseringer og hvitvaskingsregler, for dem som måtte se på det som en fordel.

Hvis jeg setter opp en nettbutikk over TOR og ber om betaling i bitcoins kan jeg hanke inn massevis av penger på lettlurte personer før ryktet mitt går dukken, og selv da er det bare å opprette noe nytt.
Vis hele sitatet...
Det fungerer gjerne ikke sånn i den virkelige verden. Da må du bygge opp et bra rykte før du begynner å hanke inn penger, og hvis dette skulle være en svindel så vil folk snart slutte å putte penger i hendene til anonyme bak Tor.

Om jeg også føler for å konvertere mine illegalt opptjente penger til bitcoins kan jeg også veksle de inn og selge med tap og dermed dumpe prisen på markedet. At systemet mangler mekanismer for å regulere dette er et godt argument, og en direkte konsekvens av anonymiteten og mangelen på reverserbare overføringer.
Vis hele sitatet...
At dette ikke kan reguleres er en av bitcoins mange fordeler.

Hvordan ville du likt å uvitende involvere deg i narkotikahandel/mafiavirksomhet?
Vis hele sitatet...
Det meste av narkotikahanel og såkalt "mafiavirksomhet" er helt legitime områder og det har jeg altså ikke noe problemer med å vite at jeg støtter.

Det ville vært veldig sannsynlig at du på et eller annet tidspunkt puttet dine penger rett i lomma på en eller annen skurk.
Vis hele sitatet...
Hvordan?

Føler forresten at det blir sagt så mange merkelige ting i denne tråden her at det vakler mellom idioti og ren trolling.
Vis hele sitatet...
Ditto.

Bitcoins kan på ingen måte erstatte en regulær økonomi innenfor et land med mindre landet offisielt adopterer valutaen eller alle innbyggerne plutselig bestemmer seg for å konvertere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?

Førstnevnte kommer aldri til å skje, da bitcoins er en ren nedgradering fra NOK.
Vis hele sitatet...
Nevn noen grunner til at det er en nedgradering?

Sistnevnte skal jeg ikke utelukke at kan skje, men jeg tror folk heller ville utvikslet fysiske ting som gull over "virtuell gråstein".
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg også tro, men den som tilbyr overføringer av gull er kriminell og havner i fengsel, derfor må vi veksle "gråstein". Det er altså på grunn av statlige reguleringer at bitcoin har vokst frem, som en løsning på problemet, som er staten.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men poenget her er at bitcoins mangler begge deler: du er anonym og usporbar. For den som tar imot eit kredittkort er du i prinsippet rimelig anonym, men du er sporbar gjennom kredittkortselskapet, så butikken treng berre stole på kredittkortselskapet . Bitcoin har ingen mekanismer for å bygge opp tillit.
Vis hele sitatet...
Norske kroner er både anonyme og usporbare på lik linje med bitcoin.

Faktisk er bitcoin mindre anonymt enn norske kroner.

Husk, bitcoin er en valuta og kan altså både trykkes fysisk slik som norske kroner eller lagres i norske banker og følge alle reguleringer.
Sist endret av Warz; 13. mars 2012 kl. 18:54.