View Single Post
Jeg ville gått til den aktuelle raseklubbens nettside, der finner du informasjon om andre oppdrettere, helsekrav osv. Er du heldig har raseklubben aktivitet i området eller det er en større hundeklubb hvor det er sannsynlig at andre med samme rase også er. Da kan du bli kjent med andre eiere og ikke minst hundene slik at du over tid kan finne en god match. Men da må du vite hva du ønsker å oppnå.

Hva mener du akkurat din hund tilfører hundeverdenen og rasen spesielt? For hvem vil valpene egne seg? Er hunden helsesjekket for vanlige hundehelseproblemer? Et minimum er røntging med tanke på HD og AD. Mentaltesting bør også være på plass. Avhengig av rase kan andre tester så som øyelysing eller gentesting være aktuelt. Og selvsagt må hunden være vurdert til å oppfylle rasestandarden med tanke på eksteriør, mentalitet og evt bruksegenskaper.

Blandingshund? Dropp det. Det er direkte useriøst. Det er et (større) genetisk sjansespill (enn seriøs avl) og det fødes allerede flere hunder enn det finnes aktuelle eiere. Forstå meg rett, jeg har truffet mange kjempefine eventyrblandinger, det er ikke det, men god hundeavl krever en god porsjon kunnskap, investeringer (helsesjekker både av opphav og etterhvert avkom) og evne til å finne gode hjem til krabatene og påta seg ansvar for kjøpere resten av valpenes liv. De to vanligste drivkreftene til bevisst blandingsavl er penger og et behov for å få akkurat sin tispe til å formere seg fordi den er så "unik". Det er den etter all sannsynlighet ikke, sett i et større perspektiv. Og penger blir det heller ikke av det når helsesjekker, mat, vaksineringer, forsikringer, utstyr, valpebinge +++ er betalt. Blandingshunder går ikke for mer enn rundt 7000,- kroner, maks. Om man ikke er en av dem som tar 25 000,- for en eller annen eksotisk blanding - gjerne mellom to typer veskehunder, uvanlige "muskelhunder" blandet med rottweiler eller alt som er blandet puddel i. Det finnes en egen liten plass i helv-ete for den siste kategorien oppdrettere.