View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom de får tillatelse fra en dommer eller jurist i påtalemyndigheten, så kan de om nødvendig bruke makt for å få tatt en urinprøve av deg. Tillatelsen kan være muntlig eller skriftlig. Da vil de holde deg fast, og innføre et kateter. Dette er et rør som går inn urinrøret og opp til blæren, da kan de hente ut urin fra deg uten at du kan gjøre mye motstand.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å tro, at politiet selv har ikke lov til dette. Dette en krever steril prosedyre. Altså sterile hansker, kateter (som også er sterilt), pussbekken, desinfeksjonsmiddel og annet utstyr. Følger du ikke steril prosedyre, så har du en lei urinveisinfeksjon/blærekatarr ganske så fort.

Jeg lærte å sette kateter på sanitetsskolen i 1994. I fredstid så tror jeg det er kun leger og sykepleiere, som har lov til å sette inn et kateter. Det er nesten å regne som et kirurgisk inngrep.
Mulig politiet kan ha lovhjemmel til, å bringe en figur til legevakta/sykehuset for å sette inn kateter med tvang der. Men da gjenstår det noe jeg ikke forstår, hvorfor tar dem da ikke blodprøve og er ferdig med det.