View Single Post
Her ser jeg folk har litt problemer med definisjoner.. Skal prøve å oppklare så bra jeg kan!

Det de fleste av dere snakker om er ikke søvnparalyse i det hele tatt, men noe som kalles hypnagoge hallusinasjoner

Søvnparalyse skjer rett før innsovning eller rett etter brå oppvåkning. Når man drømmer skrur kroppen av musklene dine så du ikke skal gjøre alt du gjør i drømmene dine. Normalt sett går dette greit under oppvåkning da kroppen får med seg at man holder på å våkne, men noen ganger våkner man så fort at den ikke rekker å reagere.
Det som skjer da er at du er våken i hodet, men du klarer ikke bevege kroppen din. Dette kan være ekstremt skremmende og traumatiserende om man ikke vet hva som skjer. Tips: begynn med å beveg tær og tunge, så kommer resten til etterhvert..

Hypnagoge hallusinasjoner derimot, er der det blir virkelig skremmende (også kalt WILD (Wake Induced Lucid Dreaming) for de som bevisst prøver på dette).

En hypnagog tilstand er den "mellomtilstanden" mellom våkenhet og søvn. Dette kan dessverre også kombineres med søvnparalyse.
Hypnagoge hallusinasjoner skjer når hjernen tror den sover, når den i realiteten ikke gjør det. Da begynner den å prosessere ting, og kan begynne å drømme mens du fortsatt er våken. Ikke bare kan du se kjempeskumle ting, men det går også lengre enn det. Du kan høre det, lukte det, ta på det og føle vekten dens. Du kan kjenne følelsen av mark og eddekopper som kryper ut av magen din, eller lukten av blodet til jenta i nattkjole som står ved siden av senga di..


Mange av dere beskriver hendelser med hypnagoge tilstander, som dere tror er Lucid Dreaming.. Men når man er bevisst under drømmer og kan bevege seg rundt, og du ikke føler at du er våken - da er det LD.

Bare spør meg om det er noe dere lurer på rundt søvn, for jeg har veldig mye erfaring rundt det - både forskningsmessig og "hendelsesmessig".